Vindflöjlar i matbranschen

Coop och Ica ska nu ta bort glutamat ur smörgåsskinkan efter att boken ”Den hemlige kocken” gjort konsumenterna medvetna om onödiga tillsatser.

Produkter som Zetas linfröolja, Wasa Sport +, Barilla pasta Omega 3 och Lätt & Lagom Omega 3 har alla fått se över sin marknadsföring sedan Svenska Dagbladet pekat på att de marknadsförs med vilseledande hälsopåståenden. Nästan alla svenska livsmedelskedjor har skärpt sin fiskpolicy sedan min bok ”Tyst hav” kom ut för ett och ett halvt år sedan.

Allt det här är bra på ett sätt, men sorgligt på ett annat. På ett matseminarium nyligen sa en trendanalytiker apropå att matbranschen brister i ursprungs- och innehållsmärkning, liksom i hälso- och miljökonsekvensanalyser, att nu är det ”en möjlighet för livsmedelsindustrin att ge konsumenten vad den vill ha”.

Det är något i den där formuleringen som retar mig enormt. ”Ge konsumenten vad den vill ha”? I ett par årtionden har Coca-Cola och Pepsi pumpat ut oändliga floder av aspartam- och acesulfam K-sötad läsk sedan forskare slagit fast att socker gör oss tjocka. Sedan kommer nya rön som visar att konstgjorda sötningsmedel gör oss hungrigare
och att en del av dem omvandlas till fett snabbare än vanligt socker –  och vad gör läskjättarna då? Plötsligt syns reklamkampanjer med de gamla hederliga Coca Cola-flaskorna med budskapet ”utan konstgjorda smakämnen” och med tillägget att det äkta sockret är ”gjort på skånska sockerbetor”.

Lika lealösa tycks tillverkare av mejeriprodukter vara idag när fett–kolhydratdebatten rasar bland överviktsexperter. ”Inget fett” eller ”äkta smör” – vad ska locka konsumenterna mest?

Jag tycker det vore klädsamt om livsmedelsjättar med miljardvinster i stället självmant tog sitt ansvar för de produkter de säljer. Lika självklart som pengar avsätts till marknadsföring borde pengar avsättas till seriös hälso- och miljöforskning kring de egna produkterna. Så skulle företagen slippa stå med byxorna nere när konsumenterna får veta hur det ligger till, och varumärkena skulle stå betydligt tryggare – liksom konsumenterna.

TRENDER i TIDEN

1. Köttkonsumtionen går ner och vi köper lite mindre mat. Kanske på grund av finanskrisen, kanske tack vare debatten om all mat som slängs och om hur stor klimatpåverkan köttproduktionen har.

2. Världsmarknadspriserna på livsmedel
har gått ner med 50 procent sedan i somras, enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO, men prisnedgången har inte nämnvärt märkts av i svenska butiker. Under hösten har butikernas egna varumärken (EVM) ökat i försäljning.