Vi i Väst har råd med ekologiskt

”Det gäller att ha perspektiv när man säger att maten har blivit dyrare.”

Eko, eko, eko, eko. Var jag än bläddrar i matbranschtidningar återkommer ordet i varenda rubrik. ”Ekomarknaden måste utvecklas”, ”Ekologisk bonde söker marknad”, ”7-Eleven satsar ekologiskt”.
Mat och miljö har blivit frågan framför andra, inte minst hos de tre stora livsmedelsjättarna; Coop satsar på att stå för hälften av all svensk ekoförsäljning redan i år, Axfood (som äger Hemköp och Willys) har anställt Åsa Domeij som miljöchef och hela ICA loves Eco. Handelns utredningsinstitut spår en fördubbling av den ekologiska marknaden inom fem år.

Samtidigt finns en annan typ av rubriker. Prisökningar. Matkris. Reserverna uttömda. Frågan inställer sig säkert hos många om vi verkligen har råd att köpa dyrare ekologiskt nu när priserna skenar. Svaret är utan tvekan ja. Livsmedelskrisen har knappast berört oss alls här i Väst, rubrikerna handlar om de fattiga ländernas svåra situation. Medan matpriserna globalt steg med 57 procent mellan mars 2007 och mars 2008, enligt FN, steg de bara med 6,5 procent i Sverige. Och medan ett kilo ris i Nordkorea i våras var uppe i motsvarande en tredjedel av en genomsnittsarbetares månadslön, behöver vi i Sverige jobba mindre än någonsin för brödfödan.

Journalisten Christina Falkengård har under 30 år jämfört matkassar över Europa, och hennes prisjämförelser säger allt: 1977 behövde en svensk arbeta i 5 timmar och 22 minuter för att tjäna ihop till en basmatkasse, idag får vi samma varor för 2 timmar och 45 minuters arbete. Därmed kan man säga att vi har billigare mat än i såväl Norge, England, Danmark som Tyskland – där behöver man arbeta mer än tre timmar för samma matkasse. Och fransmännen, de får jobba i fyra timmar!

Men gemensamt för alla europeiska länder är att matkassen kostar oss mindre och mindre arbete. Inkomsterna lägger vi i stället på annat, som räntor, resor och telefoni. Så det gäller att ha perspektiv när man säger att maten blivit dyrare. Fortfarande har vi råd att lägga några kronor extra i mataffären på uthålligt producerad mat. Vi i Väst har råd.

RÄTTELSE
Zeta inte drabbad av olivoljebluff. I min krönika i AoM 10/08 nämndes Zetas olivolja som ett exempel på en produkt som drabbats av inblandning av mineralolja från oseriösa leverantörer, och jag skrev också att Zeta omedelbart dragit in hela leveransen efter analys. Zeta anser det viktigt att påpeka att det parti det gällde var solrosolja och inte olivolja. Förklaringen till felet i tidningen var min misstolkning av ordet ”matolja”.

BÄST JUST NU
Fem av sju svenska livsmedelskedjor har fått godkänt av Greenpeace för sina nya miljöpolicys vad gäller fisk. På kort tid har Bergendahlsgruppen, Axfood, ICA, Vi och Lidl bestämt att inte saluföra fisk som finns på Greenpeaces eller WWF:s röda listor.

Isabella Lövin

är frilansjournalist med inriktning på människor och miljö. Hon tilldelades Stora Journalistpriset 2007 för sin ”chockerande berättelse om vad människan gör med havet, och till vilket pris”