Vecka 3 – nu gäller det!

Välkommen till ditt nya liv.
När du följt GI-programmet
i två veckor känner du dig
lättare och piggare. Då är
det dags att lägga till mer
kolhydrater och gärna träna
mer. Bonusen är fortsatt
viktminskning.

– Behåll kommandot! Fall inte tillbaka i gamla, destruktiva
mönster utan gör medvetna val, säger GI-expert Ewa Söderström.
Efter rivstarten fortsätter du i nästa fas, nystart. Nu kan du lägga till mat som innehåller mer kolhydrater, som bröd, bönor och flingor.
Målet är en jämn blodsockerkurva. Du känner direkt av hälsovinsterna
när du byter ut livsmedel med högt GI mot bra mat, med lågt GI.
Välj livsmedel med långsamma kolhydrater. Ta alltid fullkornsbröd i stället för vitt bröd. Ta havregryn i stället för ströbröd i köttbullarna. Och hoppa helt över det vita riset, pastan, potatismoset och sockret. Kroppen jobbar med fettförbränning och du kommer förmodligen se det på vågen. Lyssna på din kropp. Känns det rätt för dig kan du fortsätta i nystartsfasen resten av livet. Du som tränar mycket och tufft, eller har ett fysiskt tungt jobb, behöver antagligen mer kolhydrater. I balansfasen kan du lägga till ett par deciliter pasta eller ris till dina måltider, eller två kokta potatisar.
Tänk på att GI handlar om en hel livsstil. Förändringen är bestående.
Lycka till!

 

GI-sänkarna som hjälper dig:

Smaksättarna hjälper dig att sänka GI-värdet. Här är listan på hur olika kryddor påverkar kroppen.

  • Rena GI-sänkare:

Flera av kryddorna och smaksättarna
sänker även GI-värdet. Vinäger, pressad citron och dijonsenap har alla den egenskapen.
– Det beror på att de innehåller syra, som ”slöar till” processen i tarmen, säger GI-expert Ewa Söderström. Det går helt enkelt långsammare för blodsockret att stiga.

  • Vattenlösliga fibrer:

Tre andra GI-sänkare, som inte är kryddor eller smaksättare, är linfrön, baljväxter och kokta havregryn.

  • Krydda för ökad hetta:

Det är säkert inte en slump att man sätter starka kryddor i samband med hetta. Kryddor som chili och ingefära ökar termogenesen och därmed förbränningen.
– Termogenesen är kroppens egen värmekamin, säger Ewa. Den värmer upp eller kyler ner oss, beroende på vad vi utsätter kroppen för.
Slutligen rekommenderar vi att du kryddar med kanel. Kanelen har en blodsockersänkande effekt.