Trendigt med kändisviner

En trend som verkligen slagit ”over there” är så kallade kändisviner. I USA lär en av hundra flaskor som säljs i dagligvaruhandeln vara tillverkad av eller för kändisar, meddelar California Wines.

På Systembolaget har vi redan kunnat stifta bekantskap med till exempel Blue Suede Shoes Chardonnay från Gracelands Cellars med Elvis på etiketten. Vinet har kvalat in från beställningssortimentet till ordinarie, vilket troligen beror med på namnet än på smaken.

Producenten med det ogenerade namnet Celebrity Cellars i Sonoma gör viner för bland annat Madonna, Rolling Stones och Kiss.

Andra vill vara mer aktiva, och till exempel filmregissören Francis Ford Coppola gör egna viner i Napa och Sonoma liksom Mick Fleetwood, som grundade bandet Fleetwood Mack.

I Sverige har vi Bengt Frithiofsson och Lasse Berghagen, där den senare aldrig riktigt slog igenom med boxvinet Hav och Sand. Det är kanske dags för Mat-Tina att lansera något gott på flaska, eller varför inte ett Ernst-vin för mysiga hemmakvällar i stugan?