Trender i vinvärlden

Nytt år, nya trender. Vad är det som gäller i vin- och ölvärlden i år?


I veckan var det
stort kalas när boken, guiden och bedömaren White guide presenterade sin genomgång av restaurangvärlden  i Sverige. White guide kan väl närmast ses som en svensk motsvarighet till den franska Guide Michelin och Sveriges restauranger bedöms med poäng utifrån mat, atmosfär, service och drycker. En bra poäng i boken är nästan en garanti för en bra år för restaurangen, många läser den och följer dess råd.


Bedömningarna i boken
görs av ett antal personer med vinskribenten Mikael Mölstad som ledare och han och hans medarbetare försökte även sig på att känna av trenderna i dryckesvärlden under 2009.

Det här är vad de ser i kristallkulan för det kommande året.

1. Vin är den stora trenden. Vinlistor och matmenyer kryper närmare varandra och kombinationen mellan de två blir viktigare än någonsin. En bra restaurang måste förfoga över en bra vinlista och bra personal som kan ge bra rekommendationer.


2. Druvorna;
pinot noir är fortfarande starkt växande. Riesling är stark och vissa restauranger skapar till och med rena riesling-listor. Därutöver tror man på två klassiska druvor; grenache och cabernet franc. Sylvaner väntas också växa i popularitet och dessutom tempranillo – inte bara i spanska riojaviner.


3. Champagne
– intresset växer vidare. Inte nödvändigtvis de stora traditionella champagnehusen utan kanske framförallt de mindre champagnetillverkarna som gör vin med högre profil. Bättre champagne helt enkelt.


4. Sherry.
Enligt trendspanarna så kan det vara sherryns genombrott i år! Till tapas, till mat, till allt! Dock, de flaggar för att de trott på denna trend de senaste 10 åren!


5. Rosévinerna fortsätter att växa.
Intresset ökar och det går hand i hand med den “lättare” maten som de tror kommer att bli vanligare i restaurangköken.


6. Fruktbomberna i vinvärlden försvinner.
Hög alkoholhalt och mycket frukt funkar inte med mattrenderna i restaurangerna och det kommer att märkas, renheten i vinerna kommer att belönas.


7. Ölet fortsätter sitt intåg i restaurangerna.
Det funkar inte med en enkel öllista och det kommer snarare att handla om dryckeslistor i fortsättningen – mer än vinlistor.


8. Ciderintresset på väg upp.
Precis som med ölet så kommer cidern att bli mer varierad. Vi kommer trots lågkonjunkturen vara beredda på att betala mer för “riktig” cider.


9. Kunskapen växer i matsal, kök och hos gäster.
Dryckeskompetensen ökar och ökar framöver och det märks i restaurangerna och i dryckeslistorna.

Så långt människorna bakom White guide – under året får vi se om deras profetior höll eller om det kommer nya trender som sveper undan de som de letat upp.

Länkar

 

Gunilla Hultgren Karell tipsar om vin – varje vecka på VinVin.se

 

Läs om de mest populära vinerna i Sverige – har du druckit dem?

 

White guide