Test: Hur hög är din FQ (food quote)?

Kolla om du är mat-smart i vårt test. Svara på 11 frågor (klicka längst ner på ”nästa fråga” för att komma vidare) och jämför slutligen dina egna resultat med facit på sista sidan. Har du koll på vad stoppar idig?

VITAMINER OCH NÄRINGSÄMNEN

Vilket är det bästa sättet att tillreda grönsaker på för att de ska behålla så mycket vitaminer som möjligt?
A. Koka
B. Ångkoka
C. Steka

 Nästa fråga

Vilken av följande ingredienser innehåller mest antioxidanter?
A. Blåbär
B. Kakaobönor
C. Gojibär

Nästa fråga

Vilken av följande har högst koncentration av C-vitamin?
A. Apelsin
B. Guavafrukt
C. Röd chilipeppar

 Nästa fråga

För vilken funktion är A-vitamin viktig?
A. Synen
B. Kalciumupptaget
C. Immunförsvaret

 Nästa fråga

KALORIER

Hur många kalorier bör du dra ner på i din dagliga kost när du fyllt 30?
A. Inga
B. 50
C. 100

 Nästa fråga:

Stämmer det att du för varje 3 500 kalorier du inte förbränner går upp drygt ett halvt kilo?
A. Ja
B. Nej

 Nästa fråga:

Hur många extrakalorier bör en gravid kvinna konsumera per dag?
A. 200
B. 400
C. 600

Nästa fråga

SOCKER OCH SALT

Rangordna följande produkter efter mängden socker med högst koncentration först:
A. Heinz bönor i tomatsås
B. Kellogg’s Special K
C. Tropicana Pure Premium Smooth Orange Juice

 Nästa fråga

Hur mycket salt rekommenderas svenskarna att äta per dag?
A. En tesked
B. Två teskedar
C. Fem teskedar

 Nästa fråga

FETT

Är allt fett dåligt för kroppen?
A. Ja
B. Nej

 Sista frågan

Vilka av följande ingredienser är en god källa till de nyttiga omega-3-fettsyrorna?
A. Linfröolja
B. Lax
C. Äggula
D. Spenat

 Resultat:

ALLA SVAR:

Vilket är det bästa sättet att tillreda grönsaker på för att de ska behålla så mycket vitaminer som möjligt?
Rätt svar: C. Grönsaker förlorar upp till 70 procent av sina vattenlösliga B- och C-vitaminer vid kokning och 30 procent vid ångkokning. Om du steker grönsakerna behåller de däremot sina vitaminer.

Vilken av följande ingredienser innehåller mest antioxidanter?
Rätt svar: B. Råa kakaobönor innehåller 10 g antioxidanter per 100 g medan blåbär bara innehåller 0,016 g. I kakaobönor finns dessutom magnesium och humörhöjande serotonin. Välj 70-procentig choklad för att tillgodogöra dig fördelarna.

Vilken av följande har högst koncentration av C-vitamin?
Rätt svar: B. Den här tropiska frukten innehåller 230 mg C-vitamin per 100 g, jämfört med chilipepparns 225 mg och apelsinens 54 mg.

För vilken funktion är A-vitamin viktig?
Rätt svar: A. A-vitamin är viktig för synen – ett underskott kan leda till blindhet och försämrad nattsyn. Du hittar vitaminet i ägg, morötter och fisk.

Hur många kalorier bör du dra ner på i din dagliga kost när du fyllt 30?
Rätt svar: B. Din metabolism är densamma upp till 30 år, men
börjar därefter att sakta ner. Därför bör du vart femte år kapa ditt dagliga kaloriintag med 50. Vid 45 års ålder behöver du alltså 150 kalorier mindre 
än när du var 30.

Stämmer det att du för varje 3 500 kalorier du inte förbränner går upp drygt ett halvt kilo?
Rätt svar: A. Det är sant, 3 500 kalorier är ungefär lika mycket som 0,450 kg fett. Du kan alltså enkelt räkna ut hur mycket du lägger på dig genom att öka ditt dagliga kaloriintag utan fysisk träning. Hur mycket du förbränner beror på ålder, vikt och längd, men 30 minuters lågpulsträning förbränner omkring 145 kalorier medan högpulsträning förbrukar omkring 220. För att gå ner i vikt måste du alltså förbränna fler kalorier än du konsumerar.

Hur många extrakalorier bör en gravid kvinna konsumera per dag?
Rätt svar:
A. Det är inte sant att du behöver äta för två under graviditeten.

Rangordna följande produkter efter mängden socker med högst koncentration först:
Rätt svar: C. Apelsinjuice  B. Cornflakes A. Bönor i tomatsås

Hur mycket salt rekommenderas svenskarna att äta per dag?
Rätt svar: A. Svensken äter i dag två teskedar per dag, vilket alltså är för mycket. Genom att minska på saltintaget räknar forskare med att dödligheten istroke kan minskas med minst 30 procent.

Är allt fett dåligt för kroppen?
Rätt svar: B. Visst fett, som mättade fettsyror, är skadliga för kärlsystemet. Fleromättade fettsyror däremot sänker kolesterolet och är livsnödvändigt för kroppen. Dessa hittar du i växtoljor, nötter, frön och fullkornsprodukter.

Vilka av följande ingredienser är en god källa till de nyttiga omega-3-fettsyrorna?
Rätt svar: Samtliga. Brist på omega-3 kan bland annat kopplas samma med cancer, ögonsjukdomar, alzheimer, depression och hudbesvär som eksem och psoriasis.

DITT RESULTAT:

Har du 11 rätt:
Grattis, du har verkligen koll på vad du stoppar i dig! Skulle fler äta som du skulle välfärdsjukdomarna med största sannolikhet minska drastiskt. Bra jobbat!

Har du 5–10 rätt:
Din matkunskapskvot är normal. Genom att bli lite mer medveten om vad du äter kommer du både att se ut och må bättre. Tänk på att det är lättare att lägga till en ny god vana, än att göra sig av med flera dåliga.

Har du 0–5 rätt:
Det här med mat verkar inte vara din grej, men det är ingen idé att hänga läpp. Genom att läsa Livsmedelsverkets kostråd på www.slv.se får du snabbt koll på vad du bör lägga på tallriken. Ditt nya liv börjar i dag!