Superenkla metoden som mäter dina portioner

En enklare metod att mäta hur mycket just du behöver äta finns nog inte. Allt du behöver är dina egna händer.

Portionerna på tallriken växer, tidigare var det vanliga en bit kött på hamburgaren, nu är det två som gäller på resturangen, och vi köper allt mer mat hem. För dig som vill tänka på kalorierna kan det här bli problematiskt, eftersom du får i dig onödigt många kalorier med för stora portioner. För att bättre veta hur mycket mat just du behöver kan du använda dina egna händer. Metoden kallas "Zimbabwe hand-metoden" och används bland annat i diabetessammanhang för att bättre mäta portionerstorleken.

Så här gör du gör att mäta:

  • Det går helt enkelt till så att du håller dina händer framför dig. Knyt händerna – den storleken händerna har nu, så mycket kolhydrater behöver du max, det vill säga den delen på tallriken som ska innehålla potatis, ris, pasta och frukt. Man kan tänka sig en näve för pasta och en för ett äpple till exempel.
  • För att mäta proteinbehovet, kött, fisk, ägg, håller du en hand öppen framför dig. Det som får plats i handflatan och är lika tjockt som ditt lillfinger är det proteinet du behöver. Så en flintastek är alltså att ta i, om du inte har en väldigt stor hand. Samma storlek gäller för bröd som du intar under måltiden, storlek som en handflata och tjockleken som ett lillfinger.
  • För grönsaker behöver du båda händerna. Kupa dem och de grönsaker som får plats i båda händer är så mycket du behöver.
  • Fett behövs inte mycket av, den översta delen på tummen motsvarar den mängd fett du behöver.

Det här är en enkel mätmetod som du alltid bär med dig och som är anpassad för din storlek.
    Metoden utvecklades för diabetiker i bushen av läkaren Kazzim G.D. Mawji som verkar i Zimbabwe. Många av hans patienter hade inte tillgång till skriven information om rekommenderade portionsstorlekar och hade långt till närmaste läkare för vård. I ett försök att minska den höga dödligheten i diabetes utvecklade han den här metoden. Den kan användas av alla som vill hålla koll på hur mycket de äter och hur mycket de behöver äta.