Snacksen som minskar klockan tre-suget

Ett par timmar efter lunch kommer ofta suget. Det ska helst vara sött och snabbt. Men det är sällan nyttigt. Här är fem hälsosamma alternativ till klockan tre-suget.

  1.  Olivolja. Olivolja är fullt av omättat fett som håller dig mätt längre. Olivolja innehåller syror som omvandlas till ett hormon som i sin tur hjälper till att hålla nästa sug borta. Testa att doppa en liten bit grovt bröd i olivolja istället för smör.
     
  2. Smala mjölkprodukter. Yoghurt, keso, smala ostar på fiberkex. Alla är goda källor till kalcium och proteiner. Nyckeln är att äta små portioner, äter du en miniportion  kan du kosta på dig lite mozzarella på vitt bröd.
     
  3. Nötter. Det är väl allmänt känt att mandlar, jordnötter och valnötter innehåller bra fetter och är fulla av protein, som ger kroppen energi som håller länge. Testa att rosta nötterna i lite honung om du vill ha sötare snack.
     
  4. Avokado. Krämigt pålägg på grovt bröd till exempel. I stället för majonnäs eller ost passar det perfekt till kalkon. Avokado är inte bara gott utan innehåller flera nyttiga ämnen såsom kalium.
     
  5. Fixade grönsaker. Selleri och morötter är mycket godare om du skär upp dem i stavar och serverar. Eller om du rostar dem i ugnen med lite olja, soja och sesamfrön. Ta med till jobbet och mikra dem varma så passar dem perfekt till klockan tre-suget

 Källa: Newsweek.com