Smal snabbt med SUPER-GI

Kanel, vinäger, citron och grönt te.
Rivstarta fettförbränningen med nya super-GI-maten – och gå ned upp till fem kilo på två veckor.
– Samtidigt blir du av med din svullna mage, säger GI-experten Ewa Söderström Skiöldebrand.

Nu finns ett ännu mer effektivt sätt att komma i form med GI-kost. Vissa kryddor, te och andra födoämnen kan ge en superboost till din viktnedgång. Läkaren Joanna Hlebowicz vid Lunds universitet har i sitt avhandlingsarbete studerat hur bland annat kanel påverkar kroppens sockeromsättning.
Resultatet: Försökspersonerna som fick kanel på gröten hade ett jämnare och lägre blodsocker än de som fick äta sin gröt utan kanel.
– Med ett jämt blodsocker blir man inte hungrig lika snabbt. Och kanel är ju inte fel att äta på gröten eller filen. Det finns också de som tar kanel i kapselform, säger Joanna Hlebowicz.

Minskad risk för sjukdomar

Även andra födoämnen har en blodsockerstabiliserande effekt, exempelvis vattenlösliga fibrer, så kallade betaglukaner som finns i baljväxter, havre och korn, liksom kryddnejlika, muskotnöt, gurkmeja, lagerblad samt svart och grönt te.
En ny stor studie där över 40 000 personer ingått, visar att GI-kost minskar risken att drabbas av typ 2 diabetes med 40 procent och hjärtsjukdom med 25 procent. Förutom hälsofördelarna syns det snabbt på vågen – och måttbandet – om man äter GI-riktigt.
– I början förlorar man både en massa överflödigt vatten och fett. Det är inte ovanligt att gå ned fem kilo på två veckor, säger Ewa Söderström Skiöldebrand på GI-viktkoll.

Mot svullen mage

Tusentals svenskar lider av uppblåst och bullrig mage. Ofta orsakas detta av allt för mycket socker och andra snabba kolhydrater. Också här kan GI vara till hjälp.
– Jag hade själv stora problem med svullen mage. Men när jag började med GI försvann den på en vecka, säger Ewa Söderström Skiöldebrand.
Men GI behöver inte bara vara en snabbkur.
Efter fem graviditeter, stressiga jobb och dåliga matvanor vägde Veronica Havsstierna, 34, från Solna 107 kilo. Eftersom hon har övervikt, diabetes typ 2 och hjärt- och kärlsjukdomar i släkten var hon motiverad att byta livsstil.
– Jag tänkte inte bli som alla andra i familjen – och bli sjuk. Jag vägrade, säger hon.

”Det bara rann av”

Veronica Havsstierna började äta mat med lågt GI, hoppade över halvfabrikaten och tog långa promenader.
– Jag gick ner väldigt snabbt. Det bara rann av, berättar hon.
Veronica Havsstierna gick ned 40 kilo – på åtta månader. Hon har också lyckats behålla sin nya figur och börjat träna på gym.
– Nu har jag gått upp några kilo i muskelmassa och väger 75 kilo.

7 GI-tips

Råvaror

  • GI-sänkare är till exempelvis citron, vinäger, surdeg, baljväxter, linfrö, havre, korn, kanel, kryddnejlika, muskotnöt, gurkmeja, lagerblad, nötter av alla de slag samt svart och grönt te. Även fett och protein.

Marinader

  • Marinader kan sänka GI-värdet. Gärna lite citron eller vinäger i marinaden eller på maten. Det sura/syrliga gör att det tar längre tid för maten att brytas ned. Därmed fördröjs blodsockerhöjningen.

Tillbehör

  • Bönsallad är bra eftersom bönor innehåller vattenlösliga fibrer. Dessa bildar gelé som lägger sig utmed tunntarmsväggen och gör att det tar längre tid för glukosen att komma ut i blodet.

Röror

  • Servera GI-sänkande röror till maten. Hummus innehåller vattenlösliga fibrer. Guacamole är gjord på avokado som innehåller bra fett som hjälper dig bli mätt och förbränna.

Surhet

  • Ju surare mat desto lägre GI-värde. Droppa lite citron, lime eller vinäger över salladen. Surdegsbröd sänker GI värdet även på nästkommande måltid, kallas secondmeal effekt.

Fibrer

  • Ät vattenlösliga fibrer som linfrö, havregrynsgröt och baljväxter. De har en GI-sänkande effekt. Lägger sig utmed tunntarms väggen och gör att det tar längre tid för glukosen att komma ut i blodet.

Kryddor

  • Krydda rejält. Chili, tabasco, cayennepeppar, ingefära, senap och vitlök ökar kroppens termogenes och därmed fettförbränning.