Sju superenkla GI-mellanmål för dig

Gör ett snack eller ett litet mellanmål utan onödiga kalorier.

  1. Blanda 2 dl matyoghurt med 1 pressad vitlöksklyfta och 1 krm örtsalt. Dippa grönsaker, till exempel gurka, morötter eller selleristavar. Gott att dippa är även buketter av broccoli, romanesco (grön blomkål) eller vanlig blomkål.
     
  2. En burk med marinerade oliver och fetaost. Bara att plocka med en tandpetare direkt ur burken.
     
  3. Mosa avokado och blanda med pressad citron eller lime. Gott på rågkusar.
     
  4. Nötter. Många sorters nötter finns i behändiga små påsar. Praktiskt att ta med. Nötter kan ätas som de är, ihop med choklad eller hackas och strös över exempelvis yoghurt.
     
  5. Turkisk yoghurt. Du köper den i enlitershink och förvarar i kylen. Ta 1 1/2 dl och servera med frukt, bär, nötter eller frön.
     
  6. Lägg en driva riven ost (helst cheddar) mellan två tortillabröd. Stek i olja på båda sidor och dela i sex snibbar. Dippa snibbarna i böndipp.
     
  7. Hacka 1 hårdkokt ägg, 1 msk finskuren gräslök och blanda med 1 dl keso. Lägg på en rågkuse och dekorera med paprikastrimlor och solrosskott.

Så gör du en böndipp

Tre smala dippsåser