Sex misstag föräldrar gör med sina barns matvanor

Undvik de värsta fallgroparna och få ditt barn att äta mer hälsosam mat.

Många föräldrar känner säkert igen sig den truliga treåringens envisa uppsyn och kommentaren:
 – Det är äckligt. Det vill inte jag äta.
Förälderna har då ofta två val, antingen stå fast vid att det blir bara den här maten, annars får du vara hungrig, eller ge barnet något annat, såsom en macka eller yoghurt.
 – Många föräldrar känner säkert att deras uppgift är att se till  att barnen äter över huvud taget, men i själva verket ska de se till att barnet får i sig variation och se till att barnen testar nya smaker, säger barndietisten Harriet Woeobey, vid Rutger Universitetet till New York Times.
En enkel strategi med mat kan hjälpa föräldrar att få även den mest kräsne familjemedlemmen att äta.

Här är sex misstag föräldrar ofta gör

  1. Skicka ut barnen ur köket. Man kan förstå att föräldrar inte vill ha sina barn bland kokheta plattor, vassa knivar och en varm ugn. Men studier visar att det är ett bra sätt att påverka barnets matvanor. I en studie på nära 600 barn från förskoleåldern till sexan fick en grupp av barnen vara med i en liten matlagningskurs.Forskarna fann då att de barn som själva lagat mat också var mer benägna att äta maten i skolmatsalen än andra barn.
     – Barn gillar ofta inte rädisor, men är de med och skär upp dem, lägger dem i en sallad så äter dem också upp dem, säger professor Isobel Contento, en av forskarna låg bakom studien.
     
  2. Trycka på att de ska ta en bit. Att begära att barnet ska ta en bit av allt på tallriken verkar vara en bra idé men får oftast motsatt effekt. Studier visar nämligen att föräldrar som trycker på att barnet ska smaka får en negativ effekt hos barnet. Även om man erbjuder en muta. I en studie på Pennsylvania State University fann forskare att barn som fått klistermärken och tillåtelse att se på tv, om de drack ett glas mjölk och åt grönsaker resulterade i att barnen efter en tid tyckte ännu sämre om mjölk och grönsaker.
    Det är bättre att ställa maten på bordet och uppmuntra barnet att ta en smakbit. Sedan inte klaga om barnet vägrar. Och om han/hon provar, ge inte beröm utan var neutral och fråga om de vill ha mer.
     
  3. Hålla det goda utom räckhåll. Föräldrar håller ofta det goda i köket på en egen hylla, eller på en plats dit barnen inte når. Studier visar dock att mat som barn inte får äta vill de bara ha mer av. En studie där kakor las i en glasburk mitt på bordet tredubblades barnens vilja att äta kakor, jämfört med en annan grupp barn som fick kakor på tallrik som de kunde ta av direkt. Som förälder är det bättre att inte köpa hem mat eller godsaker som du känner att barnen inte får äta för mycket av. Köp hellre frukt eller andra hälsosamma snacks som barnen kan äta mycket av och som kan ligga framme.
     
  4. Banta framför barnen. Barn gör som föräldrarna gör och äter mamma och pappa den knepiga grönsaker så är chansen större att barnet också gör det. En studie visar till exempel att grönsaker som föräldrar visar att de inte gillar, de gillar inte barnet heller. Den här makten bör man tänka på om man äter en dietmat framför sitt barn eftersom det påverkar barnets uppfattning om mat och hälsosamt ätande. Ett barn hade kommit med kommentaren om vad diet betyder att: "Du fixar maten men du äter den inte."
     
  5. Servera trista grönsaker. Kokta morötter eller sönderkokt blomkål är ingen höjdare för någon i familjen. Tillsätt gärna lite fett till grönsaker, såsom smör till majsen eftersom fett lösgör de fettlösliga vitaminerna i grönsakerna.
     
  6. Ge upp för snabbt. Barn går igenom olika faser och utvecklas hela tiden, det som inte slank ner den här veckan kanske gör det om två veckor. Ge inte upp på ditt barns matvanor utan försök presentera nyheter då och då. Det kan ta upp till tio försök och några månader för att vänja dem.

Källa: New York Times Online