Saltmärkning på väg

Om EU säger ja kommer snart en märkning på ditt livsmedel som avslöjar salthalten.
– Det finns all anledning att sänka saltintaget, säger professor Åke Bruce.

I dagarna diskuterar EU-kommissionen en ny märkning av livsmedel. Det man bland annat vill ge konsumenter är en möjlighet att läsa av mängden salt. Det har visat sig i olika tester att hög konsumtion av salt kan leda till högt blodtryck och även till slaganfall.
 – Det är en påtaglig ökning av högt blodtryck och stroke hos en folkgrupp som äter för mycket salt, säger professor Åke Bruce på Livsmedelsverket.
 – Man har testat att märka ut mängden salt i livsmedel på Irland och där kunde man se effekten direkt med färre slaganfall och inte lika många människor med högt blodtryck, berättar Åke Bruce som påpekar att många av oss inte vet hur mycket salt vi faktiskt får i oss med vanliga livsmedel.
 – Vi måste succesivt vänja oss av med den starka sältan i maten. Salt kan vi inte ta bort helt för då skulle maten inte smaka som vi vill, men det finns all anledning att sänka användningen av salt, säger Bruce.
 

Vi behöver inte mer salt

Som första steg ser han gärna att vi inte ställer fram saltkaret på matbordet. Sedan finns andra alternativ till det vanliga koksaltet som kan vara bättre.
 – I mineralsalter är natriumet utbytt mot kalcium och magnesium, det är bättre för oss men gör samtidigt att vi behåller förkärleken till sältan i maten.
     Det är lite bättre med flingsalter.
– Flingsalter har man ofta på i slutet, ovanpå maten. Då slår den sälta smaken direkt smaklökarna och man behöver inte använda så mycket salt.
Vi kan inte helt sluta med salt, för det är nödvändigt för kroppen. Men vi får i själva verket i oss tillräckligt med salt från vanliga livsmedel, det behövs inget ytterligare salt. Om EU beslutar om en märkning av salt, precis som man nu märker fett och kolhydrater bland annat, kan konsumenter själva välja de livsmedel som har lägre salt.
  – Men vi är inte där ännu, många företag är emot märkningen, och de kan alltid hävda att salt är nödvändigt, säger Bruce som menar att det speciellt på brödsidan, i sojor och buljonger och i färdigmat finns höga salthalter.

Åke Bruce är professor i tillämpad näringslära.

Så ska du göra med saltet

  • Svensken äter 10-12 gram salt per dag och det är dubbelt så mycket som vi borde äta. Vi behöver en tesked men äter en matsked.

Bra saltstrategi för dig

  • Ät mindre av salta chark- och köttprodukter, extrasaltat bordsmargarin, vissa dessertostar, salta snacks, soppor och såser.
  • Välj frukostflingor, bröd och pålägg som innehåller mindre salt, titta efter nyckelhålet.
  • Minska mängden salt i matlagningen. Även sojasåser och buljong innehåller mycket salt.
  • Smaksätt med färska örter eller örtkryddor i stället men se upp med kryddblandningar som ofta innehåller mycket salt.
  • Sätt smak på maten med vitlök, ingefära, chili, citron, lime och rött eller vitt vin.
  • Byt ut vanligt salt mot mineralörtsalt, som innehåller mindre mängd natrium.
  • Salta inte extra på maten.
  • Håll utkik efter nyckelhålsmärkningen. Dessa produkter får bara innehålla en viss mängd salt.
  • Finns ingen standardmärkning av salt ännu men livsmedelstillverkare kan frivilligt sätta ut mängden och då står den ofta som natrium (i näringsvärdesdeklarationen) eller som koksalt (i ingrediensförteckningen).

Källa: Livsmedelsverket