Salladen kan vara en fettfälla

Sallad är den perfekta maten efter semesterns frosseri.
Men se upp. Det du tror är grön hälsomat kan vara en riktig fettbomb.

De flesta vet att grönsaker är nyttiga – och att man ska äta flera portioner varje dag för att må bra och hålla vikten.
Men bara för att din lunch eller middag består av grönsaker behöver den inte vara nyttig. De sallader du äter till lunch och middag innehåller ofta stora mängder ohälsosamt, mättat fett.
– Det är dressingen och osten som ställer till problem, säger dietisten och författaren Patty Minta som har undersökt hur mycket fett salladerna egentligen innehåller.
Allra värst är de krämiga dressingsorterna som ofta innehåller majonnäs. Och även om man väljer en nyttigare variant med vinäger, kryddor och lite olja, så är det lätt att hälla på alldeles för mycket. En matsked är lagom, enligt Patty Minta. Annars riskerar man att få i sig upp mot 500 kalorier – bara från fettet.

Bönor och nötter

Men även om salladssåsen är mager gäller det att se upp. De varianterna kan innehålla extra mycket socker.
Färska grönsaker, grillad kyckling, bönor och tonfisk i vatten är nyttiga och goda ingredienser i lunch- eller middagssalladen. Samma sak gäller nötter – som innehåller nyttigt omättat fett.
Däremot är ost, krutonger, tortillachips och ”krispig” friterad kyckling potentiella fettbovar.
– Det är så fettet smyger sig på oss. Du tror att du äter en nyttig lunch med 300 kalorier, och i själva verket har du fått i dig 900 kalorier, säger Patty Minta till Naperville Sun.