Så väljer du rätt på julbordet

Julluncher, julbord, julmiddagar och glöggaftnar. Tiden fram till nyår är en riktig matfrossa. De dolda sockerfällorna i julmaten ger ofta extrakilon på mage och rumpa. Men det går att festa på julmat – och till och med gå ned i vikt.
– Det är lätt att hitta nyttiga alternativ, säger kostrådgivaren Maj Östberg Rundquist.

Julmaten på julafton är egentligen inget problem. Det är en dag på året, och då kan man unna sig att äta vad man vill utan dåligt samvete, tycker Maj Östberg Rundquist. Det är det ständiga julfirandet tiden innan julafton som märks på vågen.
– Tvärtemot vad många tror så är det inte fettet i julmaten man blir fet av, utan allt socker.

Mycket socker i glögg

Maj Östberg Rundquist, som är aktuell med boken Sockerdetektiven, menar att mycket av det vi äter och dricker till jul innehåller dolt socker. Glöggen är ett paradexempel.
– Glögg och pepparkakor är riktiga sockerbomber. En deciliter vanlig starkvinsglögg innehåller fem sockerbitar. Och den alkoholfria är ännu värre, den innehåller sju bitar. Och den är inte ens god, säger Maj Östberg Rundquist.
Industribakade pepparkakor innehåller mängder av socker, dåligt fett och tillsatser.
– Egen glögg och hembakta pepparkakor på dinkelmjöl och riktigt smör är både nyttigare och godare.

”Välj dyr marsipan”

Men på julbordet finns också mycket nyttig mat – som lax, strömming, sill, ål, skinka och kålrätter. Även på gottebordet går det att välja sunt snask.
– Välj dyr marsipan, med mer mandel och mindre socker, och mörk choklad. Sen är det kul att göra nyttigt julgodis med barnen, säger Maj Östberg Rundquist.

 

 

Se upp med den här maten:

Vörtbröd (innehåller 13% socker)
Svensk korv
Färdigköpta köttbullar (innehåller alltid socker)
Julmust
Gravad lax
Sill med klar lag
Glögg
Lussebullar
Pepparkakor
Ris a la malta
Risgrynsgröt (färdigköpt gröt innehåller 14% socker)
Knäck
Saffranspannkaka
Marsipangodis
Ischoklad

 

Det här kan du äta:

Sill med crème
fraichesås eller egen inläggning utan socker
Lutfisk med gröna ärtor
Janssons frestelse
Salami
Rödkål
Omelett med räkstuvning
Grönkål
Hemlagade köttbullar
Brysselkål
Griljerad skinka (använd sesamfrön istället för ströbröd)
Ostar
Hembakade pepparkakor
Hemgjord glögg på the och äppeljuice
Fikon, dadlar, torkade aprikoser
Mandlar och nötter
Lyxmarsipan
Mörk choklad
Risgrynsgröt (hemkokt utan socker)
Äpplen
Apelsiner och clementiner

Här finns sockerbomberna

  • Ett enkelt knep för att undvika alltför söt mat är att läsa innehållsdeklarationen. Är socker bland de fem första ingredienserna innehåller maten mycket.
  • För att hitta bröd utan onödigt socker: leta rätt för raden för kolhydrater och titta på raden ”varav sockerarter”. Den ska vara max 5 gram per 100 gram. 
  • En mugg alkoholfri glögg (1dl) = 7 sockerbitar. Byt ut: Gör glögg på starkt yogi te och äppeljuice. Spetsa om du vill.
  • En flaska julmust (33 cl) = 10 sockerbitar. Byt ut: Mineralvatten eller blanda julmusten med hälften mineralvatten
  • 100 g chokladpraliner = 16 sockerbitar. Byt ut: Torkad frukt, lyxmarsipan, mörk choklad, nötter.
  • 100 g sill med klar lag  =  5-7 sockerbitar. Byt ut: Sill med crème fraichesås.
  • 10 pepparkakor = 5,5 sockerbitar. Byt ut: Hembakta pepparkakor med dinkelmjöl.

… och här är de smarta alternativen:

Jannicés julköttbullar

Farmor Ankas goda julkorv

Birgittas brysselkål

Glögg utan socker och alkohol