Så ska du äta för att stärka skelettet

Förutom träning behöver skelettet vissa näringsämnen. Det bästa du kan göra för att stärka ditt skelett är att äta kost som innehåller mineralen kalcium och d-vitamin. Här är 5 livsmedel som du kan boosta ditt skelett med.

Grönsaker

Mat som stärker skelettet

Foto: Sami Sert

Foto: Getty images

I grönsaker finns kalcium som är ett livsnödvändigt grundämne för skelettet. 99 procent av allt kalcium i kroppen finns i våra tänder och ben. Grönsaker som spenat, kål och kålrot är rika på kalcium.

Recept: Asiatisk kålrotssallad

Mejeriprodukter

Mat som stärker skelettet

Foto: fcafotodigital

Foto: Getty images

 

Ost, mjölk och yoghurt är alla en stor källa till kalcium. Lägg några skivor ost på smörgåsen eller drick ett glas mjölk per dag. Kom ihåg att det finns precis lika mycket kalcium i de laktosfria alternativen.

Recept: Ost med varma hallon

Fet fisk

Mat som starker skelettet

Foto: MiaoYun

Foto: Getty images

I sill, makrill och lax finns mycket D-vitamin vilket reglerar kalkbalansen i skelettet. I fisk finns även kalcium och omega-3 som också är bra för skelettet.

Barn och vuxna under 75 år rekommenderas att få i sig 10 mikrogram per dag. Det får du i dig genom att äta ungefär 100 gram sill eller 30 gram gravad lax.

Recept: Varmrökt lax med kokta betor och brynt smör

Nötter

Mat som stärker skelettet

Foto: Getty images

Nötter är rika på protein vilket är en av grundstenarna för en bra benhälsa. I valnötter finns också omega-3 och i mandlar finns det viktiga ämnet kalium som hjälper kroppen att absorbera kalcium från maten.

Recept: Ljummen sallad med betor, chèvre och valnötter

Frön

Mat som stärker skelettet

Foto: Diana Taliun

Foto: Getty images

Frön som linfrön, chiafrön och pumpafrön innehåller omega-3. Chiafrön innehåller också fem gånger mer kalcium än mjölk. Pumpafrön är också utmärkt för kvinnor efter klimakteriet då de motverkar ledsmärta.

Recept: Pumpasmör

Läs också: Fem saker om antiinflammatorisk kost

Källor: Livsmedelsverket, I form, Må bra, Steg för hälsa