Så ska din tonåring äta bäst – 9 tips

Dietisten Sara Ask listar vad du som tonårsförälder bör tänka på.

Dietisten Sara Ask har specialiserat sig på barnens matbehov.
Men tonåringar, är de vuxna eller barn?
 – Man kan säga att det beror på var i tillväxten och puberteten de befinner sig. Medan fiberbehovet börjar närma sig vuxnas äter de ofta mellanmål som ett barn på eftermiddagarna efter skolan.
Det speciella med tonåringar är att deras behov är väldigt individuella  beroende på hur de växer och för en förälder kan det kännas svårt att veta vad som passar dem bäst.

Köp hem rätt grejer

Saras generella tips till tonårsföräldrar är att se till att skafferiet och kylen är fyllda med bra matvaror.
 – Sedan det är barnens uppgift att äta dem. Det hjälper sällan att tjata, säger Sara som istället menar att man redan tidigt ska anlägga goda matvanor hos sin växande barn.
 – Se till att det finns frukt och grönt och inte godis, läsk och chips hemma som de kan skåpäta av.

Halvfabrikat kan duga bra

– Det behöver inte vara så ambitiöst, du behöver inte baka brödet själv med dinkelmjöl för att det ska vara nyttigt. Halvfabrikat har en bra roll i familjer, bara de kombineras med rätt tillbehör, såsom färdiga köttbullar i en tomatsås med broccoli.
 – Mellanmål behöver heller inte vara så avancerade, fil med en macka räcker gott. Det är bara till för att man inte ska bli så hungrig att de börjar skåpäta innan middagen.
Panpizzor och sånt kan Sara tycka är för mycket kalorier för att vara standard, de passar när man samtidigt rör sig mycket på dagarna, såsom under sportlovet.

Lisette, 17, hjälper till i köket

 Lisette Lind, 17 år, tänker inte så mycket på vad hon äter.
 – Till viss del. Men det är inte så att jag planerar vad jag ska äta under dagen, säger Lisette som försöker hålla sig till att bara äta snabbmat max en gång i veckan.
 – Ibland blir det lite oftare, om man till exempel är ensam hemma och inte orkar laga mat. Lisette själv tycker att hon lagar mat ungefär en gång varannan vecka hemma.

 – Fast mamma skulle nog säga att det är en gång i månaden, säger Lisette som har många kompisar som hjälper till med maten hemma och tycker det är kul.
 – Det är mest dem med stora familjer och som har småsyskon som lagar mat, några kompisar som är småsyskon i familjen kan inte ens koka pasta.
Nyttig mat tycker Lisette är mat som inte är färdig.
 – Potatis, och inte färdiga potatisklyftor, sallad och färska grejer, säger Lisette vars skolkafeteria bara säljer frukt och godis utan socker.
 – Så det blir rätt mycket frukt varje dag. Det funkar bättre för koncentrationen än godis, det blir jag trött direkt av, säger Lisette.
 

Lisette Lind gillar att laga mat, och baka.

Nio enkla tips för dig

  1. Köp inte hem chips, läsk eller godis så det finns hemma i veckorna. Finns det så äter man av det.
  2. Läsk och saft hör inte till vardagen.
  3. Ett mellanmål räcker med fil och smörgås. Behöver inte vara panpizza eller pirog.
  4. Se till att det finns frukt och grönt att äta.
  5. Tjata inte – det lönar sig sällan.
  6. Salta inte innan ni smakat av för att inte vänja sig vid sälta. Överdrivet saltintag kan i vuxen ålder leda till högt blodtryck
  7. Vill ditt barn bli vegetarian eller vegan, ta inte bara bort köttet utan ersätt med quorn, baljväxter och andra protein- och järnkällor.
  8. Vill ditt barn gå ner i vikt? Är barnen kraftigt överviktigt kan det vara en sund väg att gå. Om inte räcker det med att följa en god kost tills man vuxit i sin längd.
  9. Försök få in några mål fisk i veckan.