Så håller du dieten

Att gå ner i vikt är svårt, det är lätt att falla tillbaka i osunda vanor. Här listar amerikanska hälsokocken Bethenny Frankel vanliga dietfällor och berättar hur du undviker dem.

1. Klara festen Att fasta hela dagen för att få kalorikontot på minus inför en festlig middag är ingen bra idé.Om du äter för lite under dagen är risken stor att du är för hungrig och tappar kontrollen när den onyttiga maten kommer på bordet.

Om du vet att det kommer ett tillfälle då du vill unna dig att äta onyttigt, så gör istället extra smarta och hälsosamma val under dagen.

 

2 Kolla salladen Att öka intaget av grönsaker är såklart aldrig fel, men att tro att sallad alltid är nyttig mat är en vanlig fälla.

Speciellt när man köper färdig mat kan tillbehör som ost, friterad kyckling eller feta dressingar göra salladen till en dold kaloribomb. Var vaksam på vad salladen faktiskt innehåller, och be att få dressingen på sidan om.

 

3. Träna lagom Alla vet att dieter handlar om att bränna mer kalorier än man stoppar i sig för att gå ner i vikt. Men träna lagom – undvik att bli helt utmattad.

Efter ett för hårt träningspass är risken stor att man får näringsbrist och sedan stoppar i sig allt ätbart som kommer i ens väg. Träna regelbundet hellre än hårt, och se till att planera ditt matintag i samband med passen.

 

4. Ingen dag är den andra lik Lyssna på din kropp. Att tro att samma måltidsfördelning fungerar varje dag är att lura sig själv. Vissa dagar är man tröttare, hängigare eller bara hungrigare, och det är helt normalt.

Om man ignorerar kroppens behovssignaler för att man vill hålla en sträng diet är det lätt att ge upp efter ett tag. Lär dig skillnaden mellan sötsug och hungerskänslor och försök inte stå emot hungern. Ladda upp med ett förråd av nyttiga snacks och mellanmål, som frukt eller yoghurt.

 

5. Ät inte för lite Var inte rädd för mat, och ha inte orimliga krav på dig själv. Att räkna kalorier på decimalen och väga varenda smula är ingenting man orkar med i längden.

Om du vill ha ett hållbart resultat, se till att äta normalstora portioner med mycket grönsaker istället, och hitta en balans som du mår bra av.

källa: Health.com