Så får du i dig d-vitamin på årets mörka tid

När det blir mörkare och mörkare behöver vi få in d-vitamin från en annan källa än solen. Vi behöver äta rätt mat. Här är hela listan.

D-vitamin är nödvändigt för att vi ska fungera. För bara några veckor sen kom nyheten att brist på D-vitamin kan leda till att vi dör i förtid, enligt TT. Vitaminen har den senaste tiden fått alltmer uppmärksamhet ju fler samband forskarna har uppäckt mellan välmående och vitaminen. Det forskarna ännu inte riktigt kartlagt är hur mycket vi behöver och vad vi ska få vitaminen ifrån, skriver sajten CookingLight.com.

Fungerar som ett hormon

D-vitamin är unikt på så sätt att det fungerar som ett hormon i våra kroppar. Det säger till exempel åt kroppen att dra till sig kalcium från maten som kommer in för att regulera det behovet hos bencellerna. Brist på vitaminen kan därför leda till kalkbrist. Vitamin D fungerar heller inte direkt vid intaget, en typ av vitaminen behöver solljus för att komma igång, en annan via vår föda, då främst grönsaker.
När solen inte skiner, som under vinterhalvåret, kan vi alltså få i oss den viktiga vitaminen via kosten. Den föda som ger mest är fisk och modifierad mat. Vår vanliga föda innehåller små mängder D-vitamin därför finns vitaminen tillsatt i vår föda.
Livsmedelsverket rekommenderar 7,5 mikrogram för kvinnor och män, medan gravida och ammande behöver 10 mikrogram.
 

Här är d-vitaminbomberna:

  1. Torskleverolja – kanske inte det mest miljövänliga alternativet.
  2. Lax och makrill har nästan lika höga halter så det är fullgoda alternativ. De är dessutom mycket rika på fettet omega-3.
  3. Tonfisk och ägg kan också sägas vara naturligt rika på d-vitamin.
  4. Vad gäller mejeriprodukter finns d-vitamin naturligt i fet mjölk (över 3%) i mjölk med lägre fetthalt tillsätts vitaminen. I andra feta mejerivaror såsom grädde och smör finns den också naturligt.