Så får du dina barn att äta maten

Du har lagat mat i en timme och verkligen ansträngt dig men barnen skjuter tallriken ifrån sig och säger: Jag vill ha köttbullar… Så här gör du för att få till en förändring!

För många föräldrar kan det vara ett bekymmer att få sina barn att äta ordentligt .Det kan vara svårt att slappna under middagen när man vill få en trilskande 2-åring att sitta still och äta så mycket som möjligt, ofta slutar middagen med gråt och att barnet inte fått i sig mer än en klunk mjölk. på sin höjd.
Kokboksförfattaren Annika Lindhe har tänkt på det här i sin bok Matdax (Ordalaget) och ger där 10 tips för ökad matlust:

  1. Det barnet får uppmärsamhet för kommer det att fortsätta med. Tänk därför på vad du uppmärksammar barnet för, ett beteende du vill ska fortsätta, eller ett som du vill ha bort?
  2. Låt barnen vara med och laga maten. Maten bli mer spännande och mindre konstig om barnen får vara med i stöket. Delaktighet skapar nyfikenhet, intresse och matglädje. Det ger också många tillfällen till beröm ”Så bra du hällde upp ärtorna, verkligen bra!”. Något alla vinner på är att lära barnen duka bordet, delaktighet och hjälpsamhet.
  3. Låt dem vara stolta över sin mat. Gör till exempel riktigt potatismos och pulvermos, så får de smaka båda och de kan vara stolta över att de gjort ett godare mos än mamma.
  4. Låt dem göra maten på eget sätt. Vill de blanda gurka med banan i salladen och mamma eller pappa inte gillar det, låt dem göra det. Nästa gång vill de kanske inte blanda de två längre.
  5. Skapa mysig stämning. Tänd ljus, duka fint och lägg upp maten vackert. Omgivningen är halva måltiden. En måltid handlar inte bara om att få i sig mat, den skapar närhet och blir ett kitt i familjen.
  6. Lek med fantasin. Döp om maten efter fantasin. Sjörövarkyckling, eller bananpengar låter roligare och är lättare att skapa ett intresse kring. Lek med färger i maten! Guldgul majs, grön broccoli och en lysande röd tomat. Mat ska vara vacker att se på. Färgsätt riset med gurkmeja eller använd kanel eller curry i maten.
  7. Du bestämmer vad ditt barn ska äta – men ditt barn bestämmer hur mycket. Men låt barnet ta för sig själv – de uppskattar hur hungriga de är också tar de för sig. Barn kan känna sig stolta när de ätit upp sin mat istället för att bara orka hälften av vad mamma eller pappa lagt upp åt dem. Blir tillfälle för beröm också när de väl tömt sin tallrik. Tvinga aldrig ett barn att äta upp. Äter de dåligt vid huvudmåltiden erbjud små mellanmål, men undvik alltför söta och stora sådana.
  8. Är maten ett problem – prata inte för mycket om den. Fråga inte efter första tuggan om maten var god eller inte utan försök avdramatisera maten. Det blir ännu värre om du försöker prata om matproblemen över ditt barns huvud. Små grytor har stora öron och det är bättre att prata direkt till dem.
  9. Om ditt barn inte gillar vad som serveras, ställ dig då inte och gör en annan rätt. Antingen äter man eller så äter man inte. Då får man vänta till nästa gemensamma måltid. Tänk på att alla barn inte gillar röror, de vill kunnna se vad de äter. Lägg så mycket som möjligt i olika skålar så kan de tar för sig vad de vill ha.
  10. Lek med maten. Grundregeln är att smaka all mat, även om det bara är mycket litet, kanske bara ytterst på tungspetsen. Locka till smak med att göra gaffeln till ett flygplan eller lek med rim och ramsor med maten. Eller kör med omvänd psykologi: du får inte äta upp maten. Låt de bekanta sig med ny mat genom att lukta, klämma och känna.

Testa att laga Annikas  

Tusen och en natt biffar!

Källa: ”Matdax” av Annika Lindhe (bilden).

Ett gott tips

Krokodilsoppa