Så beter vi oss i matbutiken

I USA har man gjort en stor kartläggning av våra shoppingvanor. Så här handlar vi i kristider.

Våra shoppingmönster är kartlagda. Det är American Grocery Shopper som har kartlagt vad 50 000 amerikaner har för köpvanor i mataffären. Den ekonomiska krisen avspeglar sig på många platser i världen, men i USA är det väldigt tydligt och därför ändrar många sina mönster 2009. Majoriteten menar att de kommer äta mer hemma och mindre ute på restaurang, och nästan alla ansåg att maten de köper måste vara värd sitt pris.

Vi tänker mer på vår egen hälsa

Den naturliga trenden är fortfarande stark och 70 % kan tänka sig handla ekovaror, men bara 40 % av de tillfrågade är villiga att betala mer för ekovaror. Samtidigt börjar den trenden misstros för 75% tror att det finns företag som utnyttjar eko-loggor för sin marknadsföring.
    En annan tydlig trend är att vi tänker på vårt välbefinnande och 68% uppger att de är mer oroade över sin hälsa. Särskilt kemiska ämnen i maten var en faktor som spelade in. Över 80% trodde också att bättre matvanor kunde förhindra sjukdom.

Kvinnor är mer nyfikna

Något som också undersöktes var varumärken. Det visades att de som testar nya produkter är kvinnor i 80 procent av fallen. Män handlar som de alltid gjort, medan kvinnor testar nytt. De testar då helst en ny produkt från ett märke de redan känner till och de ska helst vara marknadsfört som klimatvänligt eller ekologiskt.
    Övriga mönster undersökningen visade på var att vi i kristider hellre handlar på buntpriser (2 för 1) och att vi handlar mindre från stora dyra märken.

Källa: Austrialien Food News