Rätt latte får kilona att rasa

Den lyxiga lattetrenden håller i sig. Samtidigt närmar sig bikinisäsongen.
Med lugn! Det går faktiskt att förvandla latten till rena bantningskuren.
– Du kan tappa nästan ett kilo i månaden, säger dietist Anna Ottosson.

Svenskarna älskar sina kaffepauser. Genomsnittet är fyra koppar om dagen – hälften av dem med mjölk. Och trenden verkar stanna. Förra året ökade försäljningen av den krämiga baristamjölken med 155 procent.
Men se upp – latten kan vara en riktig viktfälla.
Dietisten Anna Ottosson hjälper många människor som kämpar med de sista envisa överviktskilona. De äter nyttigt och motionerar, men lyckas ändå inte.
– Då brukar jag fråga hur de dricker sitt kaffe. En liten förändring kan nämligen spara många onödiga kalorier.
I senaste boken skriver Anna Ottosson att 100 kalorier mindre per dag, kan räcka för att tappa tio kilo på ett år. Ett av tipsen är att byta standardmjölken mot lättmjölk. För en person som dricker en stor latte om dagen, motsvarar det just 100 kalorier.

Kaffe är nyttigt

Enligt dietisten är lättlatte och en grov smörgås både mättande och uppiggande som mellanmål. Men kaffe har ännu fler nyttiga egenskaper.
Koffein aktiverar frisättningen av fettsyror i blodet, man blir pigg och i samband med motion ökas fettförbränningen.
– Mjölk innehåller dessutom kalcium som kan ha en fettbrännande effekt. Å andra sidan får du i dig laktos och ökar kaloriinnehållet, säger GI-experten Ola Lauritzon.

Vätskedrivande

– Mitt tips är svart kaffe eller en skvätt lättmjölk i.
Och som vanligt gäller det att njuta lagom.
– Kaffe är vätskedrivande och kan minska kroppens förmåga att ta upp järn, säger Anna Ottosson.

Så tjänar du kalorier genom att välja rätt kaffe

1. Latte.
En latte på 3 dl standardmjöl innehåller 180 kalorier. Att byta mot lättlatte kan ge en viktminskning på tio kilo på bara ett år – eller tre kilo fram till sommaren.

2. Lättlatte.
En latte på 3 dl lättmjölk innehåller 117 kalorier. Den varma drycken ger en mättande känsla och fungerar utmärkt som mellanmål med en grov smörgås. Kalcium hjälper till att öka fettbränningen.

3. Baristalatte.
Finns i fetthalterna 2,6 procent och 0,9 procent. Är framtagen för att ge perfekt kaffelatte-skum. Mjölken är magrare och innehåller mer protein än vanlig mjölk.

4. Hasselnötslatte.
Är populär på många moderna caféer. Latten blandas med en smaksyrup – som till stor del består av socker.
– Undvik! Den ger många extra kalorier, säger Anna Ottosson.

5. Svart kaffe.
Innehåller i princip inga kalorier, men många nyttiga antioxidanter och ämnen som kan öka fettförbränningen. Ola Lauritzons favorit. Men mättar inte lika bra som latte.

6. Lättlatte med kanel.
Krydda latten med lite kanel eller kardemumma. Gott,
nyttigt och inga extra kalorier.
– Kanel kan ha en fettbrännande effekt eftersom det kan sänka blodsockret, säger Ola Lauritzon.

7. Sojalatte.

Sojamjölk kan sänka det farliga kolesterolet. Och du slipper mjölksockret laktos.
– Många svenskar är laktosintoleranta utan att veta om det och sojamjölk kan vara lösningen för uppsvällda magar, säger Ola Lauritzon.