Rätt design ökar försäljning

Ölet Falcon lanserar ett nytt utseende på sina öl. Kvar är falken så klart men med nya färger och ny design hoppas man hitta fler konsumenter på marknaden. Och det är inte omöjligt att de lyckas.

Väljer vi dryck efter flaskans innehåll eller flaskans utseende? Frågan verkar kanske korkad men den är befogad. Det läggs ner enorma summor på designen av flaskor och burkar och resultatet låter inte vänta på sig, rätt utseende säljer.

PR-grepp eller förändring

Senast i raden av re-designade öl är Falcon. Alla som tycker om att dricka ölet med falk-märket får se sig om efter ett nytt blickfång i affären framöver. I den nya designen finns den klassiska falken kvar men i uppdaterat snitt och färgerna har förändrats något.

Gimmick eller smart påverkan? Förmodligen både och. Senast när falk-ölet ändrade sitt utseende så märktes det direkt i försäljningssiffrorna. Då gällde det Falcon export och med ny flaska så fördubblade man försäljningen på ett bräde. Så, handen på hjärtat, dricker du innehåll eller utseende?