Pigg och kry med rätt mat

Vad du äter i deppiga förkylningstider har stor betydelse. Här är fem tips på hur du peppar imunförsvaret och humöret.

Drick mjölk
Korta dagar och för lite dagsljus kan ge brist på D-vitamin, eftersom det bildas i huden när vi vistas i solen. Lättmjölk, fisk och ägg är livsmedel som är rika på D-vitamin.

Knapra på mandel
Huden är känslig för temperaturväxlingarna som blir när vi har torr värme inne och minusgrader utomhus. Lax är full av nyttiga fetter som skyddar hudcellerna. E-vitamin är också bra för huden, och det hittar du i goda snacks som mandel, pumpafrön eller solrosfrön.

Grötfukost för humöret
När blodsockret hålls på en jämn nivå orkar hjärnan producera mer av må-bra-substansen serotonin. Under det mörka vinterhalvåret sjunker halten av serotonin i hjärnan, så då är det extra viktigt att satsa på bra kolhydrater som havregrynsgröt och fullkornsbröd.

Värmande soppor

Kyla kan faktiskt göra dig hungrig. Nancy Duncan, som har skrivit en handbok i näringslära för idrottare, menar att din kroppstemperatur ökar när du äter, och därför kräver kroppen mat när du fryser. Istället för att småäta sig igenom vintern rekommenderar hon att man alltid har ingredienser hemma till en mättande soppa med mycket grönsaker.

Glöm inte dricka vatten
När det är kallt ute blir vi inte töstiga lika lätt, och det är lätt att glömma bort att dricka. Kroppen behöver vätska, och det är extra viktigt att tänka på när man idrottar i utomhuskylan och kanske inte känner att man svettas.

Källa: Women’s health