Paulúns bästa frukostmat

Fredrik Paulún ger dig fyra GI-recept.
En bra frukost är startskottet på ditt nya liv – och vägen till din perfekta vikt. GI-experten Fredrik Paulún guidar dig rätt.

Frukosten är dagens viktigaste mål och håller oss både smala och skärpta. Villkoret för det är självklart att det är en bra frukost. En av frukostens egenheter är att det i regel är det mest konservativa målet av alla. De flesta har frukostvanor som vi håller oss till år efter år. Det är i sig inte något problem så länge det är en nyttig frukost vi fastnat för och så länge vi
varierar övriga måltider.

Är man müsligumma eller grötgubbe så är man. Här kommer dock fyra förslag på riktiga superfrukostar helt i Paulúns anda som du kan variera dina befintliga vanor med. Dessa recept är kompletta och har näringsmässiga egenskaper utöver det vanliga.

Här är fyra nyttiga frukostrecept:

Omegaomelett

Paulúns GI-gröt

Fruktsallad à la Rainbow

Meganyttiga makrillmackor

Läs mer om Paulùn i hans GI-blogg här

Bra och dålig mat

Det här kan du äta

  • Müsli, men undvik sötad müsli och sådan som innehåller corn-flakes eller puffat ris.
  • Tre frukter och en proteindrink med 30 gram protein.
  • Havregrynsgröt med krossade linfrön, mjölk och skivad frukt + ett kokt ägg.
  • Smoothie – mjölk-, fil- eller  yoghurt-drink med frukt och bär.
  • Fruktsallad och keso.
  • Grovt bröd med hela korn och surdeg (gärna danskt rågbröd) med rökt kalkon, sallad och ett par skivor ost.
  • All-bran plus med yoghurt och en matsked krossade linfrön.

Undvik detta!

  • Vitt bröd.
  • Cornflakes och de flesta andra flingor.
  • Sötade flingor som frostflakes, coco-pops och kalaspuffar.
  • Kaksmulor som Start och andra
  • alternativ.
  • Våfflor.
  • Rispuffar.