Mattricksen som lurar dig äta mindre

Så gör du för att hitta naturliga vägar till att äta mindre portioner.

Det finns sätt att lura dig själv att äta mindre på. Brian Wansink, på Cornell universitetet för mat har i åratal studerat våra matmönster, som ofta leder till att vi äter för mycket, skriver Newsweek.com. Vi äter till exempel mer om tallriken står framme, även om vi inte gillar maten så pillar vi i oss, vi äter mer om maten är beskriven med vackra adjektiv, medan vi äter minder om maten är varm. Här är Brian Wansinks bästa strategier för att lura dig själv att äta mindre:

1. Köp mindre tallrikar. Mycket handlar om upplägget. Samma mängd mat på en mindre tallrik får portionen att se större ut. Använder du mindre tallrikar kommer du också naturligt att äta mindre portioner. Brian Wansink har räknat ut att det kan minska ditt matintag med 20 procent.
 – En mindre tallrik ger också uppfattningen om att en normal portion är mindre, mer typisk och normal, säger Wansink. En stor tallrik gör det motsatta, det föreslår att en större portion är det normala.

2. Ät inte upp varenda smula. Om du till exempel äter små chokladkakor, spara pappret på varje kaka framför dig så håller du reda på hur mycket du har ätit. Människor som hela tiden ser hur mycket de har stoppat i sig, äter heller inte lika mycket.

3. Ät inte från förpackningar. Ta en bit glass och lägg på tallriken istället för att äta direkt från paketet. Samma sak gäller chips och godis, häll upp en del i en skål så kommer du naturligt att äta mindre. Wansink testade på två grupper genom att ge den ena en liten påse M&M:s och den andra gruppen en dubbelt så stor påse M&M:s. De som fick den lilla påsen åt i genomsnitt 71 M:Ms var, medan de med den stora påsen åt 137 M&M:s. De åt alltså efter storleken på påsen.

4. Ät själv då och då. Generellt äter vi 35 procent mer när vi äter med någon annan än när vi är själva. Om du har ett sällskap på över sju personer äter du nära dubbelt så mycket som du skulle gjort annars. Varför?
 – För att du inte lägger märke till hur mycket du äter, du sitter också längre och ju längre du sitter ner med maten, desto mer tenderar du att äta, säger Wansink. Tips i stora sällskap är därför att försöka äta sakta och att lämna en liten bit kvar på tallriken, och inte ta två gånger.

5. Lita inte på ditt eget omdöme. De flesta har ingen insikt i hur mycket kalorier de faktiskt får i sig, menar Wansink. Tipset är att dubbla den mängd kalorier du tror att du fått i dig under dagen och anpassa middagen efter det.

Läs mer om mattricks här.