Maten som får dig att somna lättare

Nära en tredjedel av befolkningen säger sig ha sömnbesvär, och det är en fördubbling på en tioårsperiod. Är du en av dem kan de här tipsen hjälpa dig.

Maten du äter på kvällen påverkar hur du senare somnar. Har du svårt för att somna kan det vara en god idé att titta över dina matvanor precis innan du går och lägger dig.

Mattips för att somna lättare

  • Drick inte alkohol för att somna. Alkohol har nästan motsatt effekt eftersom sömnen blir ytligare och av sämre kvalitet med alkohol i kroppen.
  • Poängen med koffein är att väcka oss, så att ta en kopp te eller kaffe på kvällen har ingen rogivande inverkan på oss. Satsa på ett örtte, grönt te eller kamomillte, eller honungsvatten. Tänk på att en del färdiga chokladdrycker och läskedrycker också kan innehålla koffein, så det är bra att undvika dem timmar innan sängdags.
  • Ät inte stora portioner sent på kvällen. Näringsämnen och energin i maten lösgörs under några timmar efter att du ätit och eftersom sömnen är den minst ansträngande uppgiften för kroppen under dygnet behöver du minst energi på kvällen. Det stora kvällsmålet bör intas ungefär 4 timmar innan läggdags. Kroppen ska kunna koncentrera sig på vila under natten och inte matsmältning.
  • Middagen bör bestå av långsamma kolhydrater som kroppen kan använda under natten.
  • Fullkornsbröd, fullkornspasta och andra långsamma livsmedel. Och tänk på att äta färska grönsaker och goda fetter, såsom olivolja, avokado eller fett från nötter. 
  • Det är heller ingen god idé att lägga sig hungrig. Behöver du något innan du somnar satsa på:
  1. En liten kopp varmt grönt te eller varm mjölk, men inte så mycket att du måste upp på toaletten mitt i natten.
  2. En handfull färsk eller torkad frukt.
  3. En liten hand med rena nötter eller frön, såsom pumpafrön eller solrosfrön.

Andra goda tips för bättre sömn

  • Ta en promenad ute mitt på dagen, det hjälper till att stabilisera melatoninnivåerna, melatonin är hormonet som styr vår sömn.
  • Regelbundna sovtider oavsett arbete eller ledighet.
  • Stig upp tidigt och sov inte för mycket.
  • Se till att sovrummet är mörkt, tyst och svalt.

Källa: Karolinska institutet, Sjukvårdsrådgivningen, Worlds healthiest foods.