Mat som ger mest energi

Satsa på rätt mat i vinter. Här är 11 produkter sprängfyllda med bränsle för kroppen.

Druvsocker

  • Energi på sekunden och gott att knapra i sig när det behövs en riktig kick.

Russin

  • Mycket socker, men inte raffinerat. Russin är utmärkt energikälla när du behöver för det går snabbt att omvandla.
  •  


Rågbröd

  • Råget håller du dig mätt på längre. Fullkorn håller magen sysselsatt  och på så sätt håller du dig också mätt.

Vatten

  • Tänk på att dricka mycket vatten efter och under en kroppslig ansträngning eftersom du svettas. Vatten behövs också för att kunna bryta ner fullkorn på bästa sätt i kroppen.

Potatis

  • Snabba kolhydrater – ja visst – men när du behöver energi är det här bra snabba kolhydrater som lätt blir din bensin.

Bantarpulver/drycker

  • Syftet är att du får en hel måltid i en dryck, men när du behöver energi efter en lång dag i spåret kan det här vara ett snabbt tillskott utöver den vanliga maten. 

Råris

  • Fullt med fibrer och mineraler är denna råvara som ett vitaminpiller som dessutom mättar.

Pasta

  • En gammal kolhydratklassiker till för att ladda upp inför ett Vasalopp eller bara en dag med barnen i snön. Precis som i potatisen är det snabba kolhydrater som gäller här och för att förbränna det krävs att du snart efter intaget gör något ansträngande.

Apelsinjuice

  • När vi anstränger oss förlorar vi både b- och c-vitamin. Pressade apelsiner ger en bra c-vitamin kick och är det färskpressat får du också i dig nyttiga fibrer.

Bananer

  • Vissa menar att bananer är bättre än energidrycker. Och bananer är faktiskt ett utmärkt energitillskott särskilt som de är dem mest kolhydratrika frukten.

Nötter

  • Nötter är fyllda med omättat fett som leder till att mättnadskänslan håller i sig och att blodsockret håller sig på en stabil nivå.