Lura magen med rätt mat

Ät rätt livsmedel och lura magen att den är mätt. Ett lätt sätt att gå ner några kilon!

Kolhydrater i maten som inte bryts ner på vägen till tjocktarmen kallas kostfibrer. Deras förmåga att inte brytas ner ger oss en lång mättnadskänsla eftersom vi länge känner att magen är full.
     Kolhydraterna ger ingen energi som kroppen kan använda så det är viktigt att äta tillsammans med annat.
     Risken för småätande minskar om du äter mycket kostfibrer och att äta mycket kostfibrer kan alltså hjälpa den som vill gå ner i vikt. En annan viktig funktion kostfiber har är att binda vatten, dels i magsäcken och dels i tarmen. Det är en funktion som ser till att tarmen fungerar normalt och som ökar mättnadskänslan. Se bara till att dricka vatten till din fiberkost så kan fibrerna dra åt sig maximalt med vatten och svälla i magen.   

Livsmedel som ger kostfiber

  • Linser
  • Torkade ärtor och bönor
  • Frukt
  • Bröd bakat på fullkornsmjöl
  • Grönsaker
  • Rotfrukter

Finns också i

  • Vetekli
  • Vetegroddar
  • Linfrön
  • Vildris

Källa: Livsmedelsverket

Du bör äta

  • 25-30 gram kostfiber per dag.

Tänk på att äta livsmedlen som de är och inte processade, som i en juice, för att öka tuggmotståndet.