Lösgodiset kan bli dyrare till påsk

Godis har blivit en miljardindustri och i Sverige har vi en kung på området som nu flaggar för höjda priser.

Företaget Karamellkungen börjar göra skäl för sitt namn. De har köpt flera andra tillverkare, såsom naturgodismärket Parrots och tidigare konkurrenten Godisprinsen. De här köpen har gjort Karamellkungen till helt en dominerande aktör på svenska lösgodismarknaden, skriver TT. Nästa år räknar de med att ha en omsättning på över 1 miljard kronor.

I dåliga tider äter vi godis

Företagets vd Bernt Lindberg uppger till TT att de inte märkt av någon lågkunjunktur alls, han tror snarare tvärtom att det kan ha en postiv verkan på godisförsäljningen.
 – Det är mycket möjligt att man satsar mer på hemmakvällar och fredags- och lördagsmys när pengarna inte riktigt räcker till.
 – Godis är ett oerhört billigt alternativ när man vill unna sig något litet extra, säger han till TT.  Men han flaggar också för att godiset kommer att bli dyrare. Konsumtpriserna har inte höjts nämnvärt de senaste 20 åren och priserna kommer redan i år att höjas med några kronor per kilo, uppger Lindberg till TT.
 – Konsumenten handlar idag normalt tre hekto per inköp. Idag kostar en påse blandat godis 21 kronor, säg att den kommer att kosta 22-23 kronor framöver.
Den lilla förändringen räcker för att det ska bli mer lönsamt i produktionsledet.