Leksandsbröd slog rekord

Leksandsbröd har ökat sin export av knäckebröd med 150 procent förra året. 5 snabba frågor till Leksandsbröds vd Peter Joon, 36, och fjärde generationen på Leksandsbröd.

Vilka köper ert bröd utomlands?
– I Sverige är det alla, men internationellt är det hälso- och trendmedvetna människor. Det är ju en hälsotrend som råder, som inte verkar gå över. Knäckemarknaden exploderar just nu.
Vilket slags bröd säljer bäst internationellt?
– Vi har ett paket med 4 runda kakor som vi säljer internationellt, för 8 kakor som är standard i Sverige och som många i mellansverige äter upp på en vecka, kan vara lite mycket för en familj i USA. Annars är det trekanterna som går bäst.
Vad är nästa steg i utvecklingen?
– Just nu försöker vi bara hinna med att göra så mycket bröd som säljer. Förra året sålde vi mer än vi kan producera och det har hållit i sig under januari.
Är det dalahästen gör att ni säljer bra?
– Ja, dalahästen och Sverige är ett starkt kvalitetsmärke med stort förtroende.
Vad har du helst på mackan?
– Ja, till jul och helgerna är det ju gott med en bit gravlax. Annars är det skinka och ost som gäller på vardagarna.

Peter Joon är fjärde generationen på Leksandsbröd.