Gå ner i vikt med GI-metoden – här är recept för en hel vecka

Det är dags. Kom igång och tappa fem kilo på två veckor – med GI-metoden! Här får du tips på härliga recept för hela veckan!

GI hjälper dig att hitta vårformen. Tappa kilon och njut av god mat – samtidigt som du fixar midjemåttet inför försommarens alla fester och uteliv. Här får du två helt nya veckomenyer som hjälper dig att rivstarta!

Tips dag för dag med GI-metoden

vecka 1

Dag 1: Välkommen till ditt nya liv! Vi börjar med en rikligt tilltagen frukost med äggröra, följt av en lättlagad lunch. Till kvällen en ganska lyxig laxmiddag. Tänk på att dricka mycket vatten och försök minimera kaffekonsumtionen. Glöm inte att skriva upp din ursprungsvikt, ta mått på magen, stussen och låren.

Dag 2: Din första dag gick säkert galant. Viktminskningen under de första två dagarna består mest av vatten, som normalt är bundet till kolhydrat-reserven i kroppen. Förmodligen känner du dig törstig, så drick mycket. Tycker du att det är svårt att äta så mycket mat? Ett tips är att dela på måltiderna och ät flera men mindre måltider.

Dag 3: Nu har du klarat av fas 1 av GI-metoden. Du har tömt din kolhydrat reserv och kan på allvar börja bränna fettdepåerna. Vår erfarenhet säger att av alla dagar kan just dag tre vara lite jobbigare. Skälet är att kroppen i brist på socker börjar bryta ned fett för att använda som bränsle. Just omställningen kan kännas ovan och man kan känna sig lite trött och orkeslös. Men misströsta inte, det går snart över.

Dag 4: Nu har du säkert börjat märka att du gått ned i vikt – så snabbt går det faktiskt. För dag fyra har vi valt en varm frukost, ostomelett. Varm mat gör att vi känner oss mättare och skapar en känsla av välmående. Tycker du att det är för mycket ägg i förslagen, kan du självklart byta det mot lite keso.

Dag 5: Äntligen fredag och nu kommer helgen. Till middag kan du unna dig både förrätt och varmrätt. Drick mycket vatten, minska på kaffe och starkt te.

Dag 6: Nu har du klarat en hel arbetsvecka utan ris, pasta, flingor och potatis. Använd gärna helgen till långa promenader, cykling, eller liknande. Lågintensiv träning bränner bort fettdepåerna mycket effektivt.

Dag 7: Vad visar vågen? Beroende på din ursprungsvikt har du säkert tappat 2-3 kilo under första veckan.

Rivstarta med GI – så funkar det

Hemligheten med rivstarten är den snabba fettförbränningen som du uppnår när du begränsar kolhydraterna. Fenomenet kallas ketos och är en effektiv väg till viktminskning, förutsatt att du endast gör det under en kort tid. Kroppen börjar bryta ner fettet och ombilda det till ketoner, som kan användas som ersättningsenergi. Kroppen befinner sig i ketos.

– Det är en naturlig process som vi är genetiskt skapade för i tid av svält och med GI-metoden äter du rikligt med proteiner som gör att du inte bränner bort kroppens muskelmassa, säger Ewa Söderström.

Men kom ihåg – det är bara en rivstart. Återgå sedan till normal GI-kost
för att hålla vikten.

På ToppHalsa.se kan läsa mer om hur du effektiviserar GI-metoden!

Veckoschema med GI – det här ska du äta:

Måndag

Lunch
Halloumisallad med rödbetor och kesoröra

Middag
Pestolax med ugnsrostade grönsaker

Tisdag

Lunch
Krämig curry- och apelsinkyckling

Middag
Järpar med bovete

Järpar med bovete

Foto: WOLFGANG KLEINSCHMIDT

Järpar med bovete

Onsdag

Lunch
Sesamklädd quornfilé med rårissallad 

Middag
Baconlindad fläskfilé med apelsin

Torsdag

Lunch
Morots- och kokossoppa

Middag
Grillade lammracksspjäll

grillade lammracksspjäll

Grillade lammracksspjäll

Fredag

Lunch
Linsgryta med chorizo

Middag
Färsbiffar med päron och valnötssallad

Lördag

Lunch
GI-sallad med mango och räkor

GI-sallad med mango och räkor

Foto: ARNE ADLER

GI-sallad

Middag
Wok med bovete, svamp och broccoli

Söndag

Lunch
Spenatplättar

Middag
Olivklädd kycklingfilé med grönsaksgratäng

 

 

NUVARANDE Gå ner i vikt med GI-metoden – här är recept för en hel vecka
NÄSTA Välkommen på en spännande vinprovning med årets vinnare av Gyllene Glaset