Köksträdgårdar blomstrar i kristider

I lågkonjunktur återvänder människor till rötterna. Bokstavligen. Finanskrisen ger köksträdgårdarna en skjuts.
– Vi brukar sälja bättre i lågkonjunktur, säger Torsten Nilsson, vd på Nelson Garden.

I USA är trenden redan tydlig: det odlas grönsaker i var och varannan trädgård – allt för att krama varje krona ur matbudgeten. Också i Sverige verkar en trädgårdsboom vara på gång. Internetbutiken Kitchen Garden förser kunder över hela Sverige med fröer.
– Odling av grönsaker har blivit allt populärare och vi märker ingen avmattning. En finanskris förstärker väl instinkten att ha ett eget land att plocka ur vid nödläge, säger ägaren Maria Frendel.
Förklaringen stavas tid, pengar och psykologi.
– När människor blir av med jobb eller får det tuffare, betyder inte det att de helt slutar handla. Men de handlar förnuftigare. Och man tillbringar mer tid hemma. Då vill man ha det vackert runt sig, säger Torsten Nilsson.