Klassisk kvällstidning – men nu gör vi tv och nyhetssajt också

Varje vecka läser cirka tre miljoner svenskar tidningen Expressen minst en gång. Och cirka 1,5 miljoner svenskar läser den och Expressen.se under en vanlig dag.

Expressen.se är en av Sveriges största mediesajter och produceras av AB Kvällstidningen Expressen, som är ett bolag inom Bonnier-koncernen. Expressen.se och papperseditionen av Expressen har tillsammans cirka 1,5 miljoner läsare per dag enligt Sifos Orvesto-undersökning.
Expressen grundades 1944 och har fokus på nyheter, nöje, sport och opinion.
Hela 16 medarbetare på Expressen har tilldelats "Stora Journalistpriset" –  fler än på någon annan redaktion.
Expressen-reportrar prisades med "Guldspaden" av föreningen Grävande Journalister både 2006 och 2007.
Expressens publicistiska idé är:
"Expressen är en klassisk kvällstidning. Expressen är också en liberal tidning. Det betyder att det för oss inte finns något viktigare än människan, hennes berättelser, drömmar och dramer. Vi ifrågasätter makten och ogillar allt som gör tillvaron trång och tråkig. Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet. Vi värnar yttrandefrihet och förnuft. Vi tror på varje individs rätt att i frihet forma sitt liv och fylla det med mening och glädje. Detta är Expressens skäl och själ."
Expressens papperstidning och editionerna GT och Kvällsposten säljs på dryga 10 000 försäljningsställen över hela landet. Normalt kostar tidningen tio kronor.
Expressen.se med editionerna GT.se och KVP.se erbjuder hela tiden tjänster och gratis innehåll. Dessutom finns stora undersajter som bland annat Sportexpressen.se och Nöjes-Expressen och tio lokala sajter som exempelvis Uppsala-Expressen.
Du kan också titta på Expressen i tv! Nöjesnyheterna visas i The Voice. Kanalen Axess visar programmet Kultur-Expressen. Dessutom driver Expressen och TV4 kanalen TV4 Sport med Sport-Expressen gemensamt. Senaste nytt ser du hela tiden i butikstevekanalen R-TV.
Otto Sjöberg är ansvarig utgivare och chefredaktör för Expressen. Chefredaktör för Expressen Digitala Medier är Thomas Mattsson. Chefredaktörer för GT respektive Kvällsposten är Lars Näslund och Staffan Erfors.
Bengt Ottosson är VD för Expressen. Vice vd är TorbjörnWittström och marknadsdirektör är Mats Löthén.
Det går bra att mejla till medarbetarna på adresserna: förnamn.efternamn@expressen.se

Annonsera i tidningen och på nätet:
Vill du annonsera i tidningarna Expressen, GT och Kvällsposten kontaktar du annonsavdelningen på telefon 08-738 25 40. Klicka här om du vill läsa priser osv.
Vill du annonsera på våra sajter kontaktar du vårt försäljningsbolag Generate på telefon 08-56 24 36 000. Klicka här om du vill läsa mer.

Kontakta Expressen – tipsa om nyheter:
Kontakta Expressen på telefon 08-738 30 00 eller tips@expressen.se om du hellre vill mejla. Det går också bra att skicka SMS eller MMS på telefon 71717 om du har ett tips eller en bild.

Expressens bästsäljare är

1976: Kyssen – Kungen gifter sig (957 000 exemplar)
1973: Norrmalmstorgsdramat (921 000 exemplar)
1986: Mordet på Olof Palme (880 000 exemplar)
1973: Sverige sörjer kungen (860 000 exemplar)
1991: Carola vinner Schlager-EM och Sverige vinner hockey-VM (818 000 exemplar)

Expressens historia:
Expressens första nummer kom i november 1944. Tidningen kostade då 15 öre. Ett halvår senare var Expressen först i världen med nyheten om fred i Europa – Tyskland hade kapitulerat. Fredsbudskapet blev Expressens genombrott. År 1958 blev Expressen landets största dagstidning. 1997 köpte Expressen GT och 1999 övertogs Kvällsposten.

Expressens symbol "Getingen" som har funnits på förstasidan sedan 1961. Den är ett av Sveriges mest kända varumärken och står för att tidningen har sting.