Hon gick ner ett kilo i veckan med Isodieten

Ät lite av allt – ofta. Och gå ner i vikt. Med den nya superdieten ska du äta lika delar protein, fett och kolhydrater för att tappa ett kilo i veckan. – Jag har fuskat någon gång ibland men det har ändå gett resultat, säger Lena Hallbäck Olofsson, 49, i Jönköping.

I skolan kallades Lena för "Tjorven" för att hon var lite mullig.
Hela livet har hon sedan pendlat i vikt. Hon har aldrig haft en stor övervikt men ändå vägt mer än vad hon trivts med.
– Jag har provat i princip alla dieter som kommit. Jag har haft de där stresskilona runt magen som gör att kjolarna sitter illa och att jag inte kommer i alla byxor, säger Lena som är mamma till tre barn, mitt i karriären och egen företagare.
För fem veckor sedan började hon med den nya iso-dieten.
Hon har gått från 74 till 69 kilo under den tiden.
– Jag är euforisk och frälst efter att jag upptäckt att det här inte är så svårt, säger hon.

Fem mål om dagen

Grundidén med isodieten är att äta lika delar protein, fett och kolhydrater. En tredjedel av varje på tallriken – plus grönsaker.
Lena Hallbäck Olofsson före dieten.
Man ska äta fem mål mat om dagen och utesluta alla hel- och halvfabrikat.
– Det är enkelt och förståndigt. Det är vanlig mat som ska fördelas rätt, säger Lena.
Mellanmålen är en grundbult i dieten – för att man aldrig ska utsätta sig för risken att bli så hungrig att man blir sugen på onyttig mat.
Men det gäller att välja rätt mellanmål.

"Man vänjer sig"

– Jag kan ärligt säga att jag inte tyckte det var särskilt gott med frukt och kesella från början. Men man vänjer sig, säger Lena.
– Jag tycker verkligen att det är gott nu. Jag vill inte längre äta den där mjuka smörgåsen med ost eller ta fikabröd till kaffet.
Lena planerar att fortsätta med isodieten.
– Jag vill ta något kilo till men framför allt fortsätta långsiktigt med det här.