Här hittar du superkosten

Den här maten sätter fart på signalsubstanserna och håller dig ung.

B3=Niacin: Kosttillskott & kyckling, nötlever, fläsk- kotlett, torsk, gröna ärter, potatis, mjölk, vetekli.

B 12:
Kosttillskott & alla animaliska livsmedel – kött, fågel, fisk, ägg och mjölkprodukter.

D3:
D-vitamin allmänt finns i vitminberikad mjölk, lever, ål, feta fiskar som lax och sill.

Omega 3: Kosttillskott & i feta fiskar – sill, makrill, lax. skaldjur. Fiskolja. Vissa av omega 3 -fettsyrorna finns också i linfrön, valnötter, kiwi och gröna bladväxter samt i rapsolja, valnötsolja, hampaolja och solrosolja.

Glutamin: Kosttillskott, anses bäst i pulverform. Ökar halten av glutation i kroppen, glutation finns också i avocado, vattenmelon, saprris, grapefrukt, kokt skalpotatis, frysta jordgubbar, tomater, apelsion, cantaloupmelon, nykokt blomkål, nykokt broccoli, persikor, nystekt lök, nykokt squash , råa morötter och rå spenat.

Arginin: Kosttillskott & i frön, nötter, bönor, ärter och linser.

Tryptofan: Kött, hårdost, mjölk, havre, banan, kiwi, valnötter, ägg, aprikos, plommon, tomater, ananas, solrosfrön.

DHEA: Kosttillskott & krom stimulerar kroppens egen produktion. Krom finns i öljäst, broccoli, korn, lever, hummerstjärtar, räkor, fullkorn, champinjoner, vissa ölsorter.

Hormontillskott som håller dig ung:

  • Melatonin. Råvaran tryptofan finns bland annat i havre och banan, men melatonin kan också fås på recept.
  • Tillväxthöjande hormon förbättrar muskelmassa, minne och gäddhäng på armarna – allt som försämras med åldrandet. Läkemedlet inte tillåtet för vuxna i Sverige. Här får man ta råvaror i stället, som glutamin (finns på hälsokosten), arginin (samma sak) och extra B3. Du kan också stimulera hormonproduktionen med styrketräning.
  • DHEA (dehydroepiandrosteron) bildas i binjurarna, men avtar med åldern. Mot problem med humör, energi, sömn, tankeförmåga, sexliv och så vidare. Stimulera med meditation.