Här är powermaten som håller dig frisk

Är rätt och må bättre, kan det vara så enkelt?
Ja, säger forskaren och författaren Sanna Ehdin. Med IFD, den nya powermaten, blir du friskare och piggare.

Om du har allergier, värk, ständiga förkylningar eller huvudvärk kan det bero på kronisk inflammation. Den beror i sin tur på vad du äter.
– Många drabbas av ganska diffusa symtom. Ingen ska behöva ha huvudvärk flera gånger per vecka, säger Sanna Ehdin.
I sin bok, ”Sannas matbok – för den självläkande människan” (Forum), beskriver hon sambandet mellan vad vi äter och inflammation i kroppen. För mycket socker, vete, processad mat, transfetter och omega-6-fettsyror är några av de saker som kan orsaka inflammation.
 

Mer energi med maten

En ekologisk och giftfri kost baserad på fisk, grönsaker och bra fetter läker kroppen.
– Du får mer energi, blir mer sällan förkyld, sover bättre, får bättre humör och går desutom ofta ner i vikt. 
Sanna Ehdin förespråkar IFD, Inflammation Free Diet. Ett system där forskare graderat vanliga livsmedel enligt en skala. De med höga värden är antiinflammatoriska och de med låga ökar risken för inflammation.
 

Rik på vitaminer

Den bästa maten enligt IFD är den som är rik på vitaminer, fytonutrienter och enkelomättade fetter. Även matens GI räknas in.
På kort sikt kan du få mjukare leder, friskare hy och mindre besvär av allergier av IFD-mat. På längre sikt ska risken för sjukdomar som benskörhet, diabetes och hjärt- kärlsjukdomar minska:
– Skräpmat är beroendeframkallande. Men när du äter bättre märker du en otroligt stor skillnad, du kan självläka det mesta och det är aldrig för sent.
 

Det här kan också hjälpa kroppen att självläka

  • Klä dig varmt. Om du fryser spänner du kroppen och blodgenomströmningen blir sämre. Det gör att slaggprodukter inte transporteras bort lika lätt.
  • Massage stimulerar cirkulationen och aktiverar ”lugn och ro”-hormoner. Det hjälper kroppen med läkning och återhämtning.
  • Att dricka tillräckligt med vatten hjälper att hålla kroppen i balans.
  • Måttlig och regelbunden motion hjälper dig att förbränna maten och producera energi.
  • Att djupandas gör att kroppen syresätts och får lättare att rensa ut irriterande ämnen. Testa gärna yoga, qi-gong eller andra träningsformer där kropp, tanke och andning får samarbeta.
  • Tillskott av vitamin C och E, antioxidanter, betakaroten och zink motverkar inflammation.
  • Sov och vila ordentligt. Kroppen behöver den tiden av återhämtning för att hålla sig i balans.

Har du en inflammation?

Det här är tecken på låggradig kronisk inflammation, man har antingen den ena eller den andra ytterligheten:
Typ 1

  • Fryser lätt (om händer och fötter)
  • Onormal viktminskning
  • Blodfattig, blekt utseende
  • Trött och orkeslös
  • Nedstämd och ledsen

Typ 2

  • Svettas mycket lätt och ymnigt
  • Kraftig viktökning
  • Rödbrusig, får lätt hudutslag
  • Hyperaktiv och något manisk
  • Aggressiv och lättirriterad