Här är nya supermaten

Vanlig mat duger inte längre.
I USA är det nu ”functional foods” som gäller – mat som ger mer än den ordinära näringen.
Fler och fler familjer följer trenden, skriver tidningen Food Technology.

En gång i tiden nöjde man sig med att äta – nuförtiden ska man äta rätt.
I USA, ett föregångsland på både bra och dåliga sätt, har trenden med så kallad ”functional foods”, blivit enormt stor.
FF ger inte bara den vanliga näringen människokroppen är så beroende av utan lite, lite till mer.
Här är de tio populäraste trenderna i svängen, enligt tidningen Food Technology som ges ut av Institute of Food Technologists, IFT.

1. Total genomgång av maten i hushållet.
Enligt IFT anstränger sig 57 procent av livsmedelsköparna med att handla och äta nyttigare. 53 procent av USA:s vuxna är extra noga med sin diet, bland dessa är 61 procent ute efter att gå ned i vikt eller att kontrollera den, 36 procent är oroliga för kolesterolet, 22 procent blodsockernivåerna, 18 procent högt blodtryck och 14 procent diabetes. Vuxna med barn har hälsosam barnmat som trea på listan över saker som bekymrar dem.

2. Superfoods.
Det finns frukt och grönt som betecknas som ”superfood” – supermat. Det är sådana livsmedel som på naturlig väg anses ge positiva bonuseffekter. Som exempel kan nämnas blodapelsiner, havtorn, hallon, blåbär, nypon, lin, spenat och valnötter.

3. Viktnedgång.
Bantningsmarknaden i USA är värd 58 miljarder dollar (350 miljarder kronor) och beräknas öka till 69 miljarder (410 miljarder) år 2010. Samtidigt har konsumenterna börjat styra bort från viktminskningsprogram till att kontrollera vikten genom mindre portioner och att förbjuda viss mat. Det ger en ökad efterfrågan av produkter som ger en stark mättnadskänsla.

4. Specialmat.
Produkter som kan minska effekterna av specifika tillstånd, som högt blodtryck och diabetes, kommer att öka kraftigt de närmaste tio åren i takt med att 31 miljoner amerikaner fyller 65. Här är man på jakt efter bland annat omega-3 och antioxidanten polyfenol som finns i exempelvis grönt och svart te, rött vin, citrusfrukter, selleri, fruktskal, körsbär, vete och spenat.

5. Förutseende mat.
Undvik sjukdomar och tillstånd innan du drabbas. Konsumenter anstränger sig för att få i sig bland annat b- och c-vitaminer, kalcium och järn. Det ökar efterfrågan på vissa varor. Dessutom vill konsumenten veta vad man ska stoppa i sig för att få bättre naglar och finare hår och hud.

6. Enklare, grönare, renare.
Maten ska vara färsk och enkel, fler och fler vill ha nyskördat och –plockat. En kort resväg för produkterna från bondgårdar och andra produktionsanläggningar är ett stort plus. Under 2007 ökade försäljningen av organisk mat och dryck med 13 procent, det väntas fortsätta.

7. Hälsosamma snacks.
Hela 66 procent av gottegrisarna vill ha snacks med mer näring. 63 procent av dessa är ute efter produkter med färre kalorier.

8. Allerigiundvikan.
Många fler än de amerikaner som faktiskt har matallergier och är känsliga för vissa produkter tror att de är drabbade. Därför ökar utbudet av exempelvis fiberförstärkt och glutenfri mat. I november 2007 hade det sålts produkter med någon form av hälsomärkning för 712 miljoner dollar (4,3 miljarder kronor).

9. Mer energi.
Största skälet till att ändra kosten förra året – en känsla av att energin inte räcker till. 55 procent svarade att de behövde en energiboost flera gånger i veckan. 48 procent ville bli mer uthålliga, 46 procent var ute efter vakna till snabbare och 43 procent kände ett behov att öka den mentala vakenheten. Det förändrar marknaden mot den typen av produkter.

10. Närlivs.
I dagens stressade samhälle är det inte alltid lätt att handla nyttigt – det ger de små närbutikerna en ökad försäljning av hälsosam mat. De mindre affärer som satsar på hälsa är vinnare, enligt IFT.