Här är maten din hjärna gillar

Snabb-smart

Socker och stärkelse gör dig smart ögonaböj. Hjärnan kräver en jämn tillförsel av glukos från blodsockret, annars strejkar den. Och vill du få tankeförmågan på topp snabbt är det kolhydrater som gäller.
Per Ove Lind rekommenderar en kolhydratrik frukost bestående av müsli, gröt eller fullkornsbröd och hela frukter. Alltså långsamma kolhydrater – i motsats till vitt bröd, marmelad och juice (eftersom den energi det ger är för snabb och försvinner innan du hunnit hemifrån).

Lagom-smart

Koffein finns i kaffe, te och cola, alkohol i exempelvis vin. Båda njutningsmedlen gör dig smartare i måttlig mängd, men vid överdrift illamående och/eller dummare.
Koffein stimulerar hjärnan så att du blir mer alert. En till två koppar kaffe jagar bort dåsigheten efter lunchen. Vetenskapliga undersökningar har visat att den som dricker måttligt med alkohol, cirka ett glas om dagen, tänker bättre och löper mindre risk för demens än absolutister. Liksom de som dricker tre koppar kaffe per dag.

Smart för livet

Fleromättat omega-3-fett (och då framför allt DHA), gör dig smart på sikt. DHA finns i fet fisk (lax, makrill, sill, strömming osv) och är nödvändigt för hjärnans utveckling och funktion.
Utan DHA blir hjärnans cellmembraner mindre smidiga och flexibla, så ju tidigare i livet vi får det i oss desto bättre.

Minnes-smart

Naturläkemedlet ginkgo biloba förbättrar blodcirkulationen i hjärnan och skyddar cellmembranen mot oxidation. Kosttillskottet hjälper mot nedsatt hjärnfunktion hos äldre – dåligt minne, koncentrationssvårigheter och yrsel.
Kan även lindra alzheimer.

Stress – på eller av

Kött, fisk, skaldjur, ägg och annan proteinrik krävs för att hjärnan ska kunna producera signalsubstanser. Exempelvis det viktiga serotoninet, som påverkar både hur du tänker och dina känslor.
Med rätt kombination av protein och kolhydrater kan du påverka utfallet av vad du stoppar i dig.
Är du en lugn person och vill prestera något extra ska du undvika tallrikar med mycket kolhydrater (till exempel pasta) och lite protein (kött, fisk, skaldjur, ägg, mejeriprodukter mm).
Är du lättstressad är den maten däremot perfekt.

Höjer IQ

Järn är nödvändigt för hjärnans utveckling och funktion. Barn med järnbrist får beteenderubbningar som påminner om ADHD, trötthet och minskad IQ. För att minska risken för järnbrist bör barn ammas första halvåret, och sedan få järnberikad gröt och välling.
Ät: Blodpudding, bruna bönor, spenat och fläskfilé.

Hjärnans städpatrull

Antioxidanterna i grönsaker och frukt är kroppens renhållningsarbetare. De skyddar cellerna från att skadas av fett och fria radikaler.
Hjärnan är extra känslig genom sitt höga innehåll av omega-3-fett-syran DHA, men du kan skydda den både mot proppar och alzheimer genom att äta antioxidant-rik mat:
E- och C-vitamin i kombination
E-vitamin finns bland annat i solrosolja,
sötmandel, hasselnötter och torkade aprikoser.
C-vitamin i apelsin, svarta vinbär, jordgubbar, paprika och broccoli.
Selen
Finns i makrill, ostron, tonfisk, musslor, räkor, ägg mm.
Flavonoider
Finns särskilt rikligt i äpplen, lök, te och rödvin.
Lykopen
Kraft-full antioxidant i tomater.

Gravid?

Nyttan av att äta fisk för gravida är större än kvicksilverrisken, har Livsmedelsverket slagit fast. Men undvik viltfångad fet fisk från Östersjön,
Vättern och Vänern, samt rovfiskar. Odlad lax, makrill, sill, torskfiskar, skaldjur och fiskbullar, sardiner och andra fiskberedningar är riskfritt.