Här är hudens bästa kostvänner

Nu i sommartider behöver huden en extra tanke. Med rätt mat kan du få ett naturligt skydd mot solen och cancer. Här är bästa tipsen för dig!

Sammantaget kan man säga att frukt och grönt är bra för huden, de innehåller vitaminer och vatten, men inga onödiga tillsatser. Här är en lista på ämnen och vitaminer som är avgörande för huden, men också för hela vår hälsa.

Omega3  – minskar risken för inflammation och stärker hudens immunförsvar mot skador av till exempel UV-ljus. Finns i bland annat fet fisk, såsom lax samt i valnötter och linfrön.

A-vitamin – utvecklas i kroppen av karotenoider. Det finns i bland annat morötter, spenat och tomat. Också broccoli innehåller karotenoider, broccoli har även bevisat läkande effekt på huden. I Sverige finns A-vitamin som tillsats i många livsmedel.

C-vitamin – är förutom en antioxidant en viktig vitamin för huden eftersom den behövs när kroppen ska tillverka kollagen. Kollagen gör våra kärl elastiska och vår hud smidig. Finns i citrusfrukter, svartvinbär och blåbär bland annat. Satsa på en skål blåbär varje dag för att minska lite på rynkorna.

E-vitamin – behövs för att samarbeta med andra vitaminer i kroppen. Finns i bland annat avokado. Avokadooljor används ofta i hudkrämer för att de verkar gå in i huden på ett bra sätt och de har en antiinflammatorisk och fuktgörande effekt. E-vitamin finns också i bland annat sötmandlar.

D-vitamin – forskningen visar att vitaminet kan hämma cancer. Det kan bildas naturligt i kroppen om vi får solljus på oss men vi kan också få i oss det via kosten, till exempel genom att äta fet fisk.

Zink – är ett mineral som är betydelsefullt för huden och brist på det kan ge hudbesvär såsom acne. Finns i skaldjur, bönor och solrosfrön.

Antioxidanter – hindrar fria radikaler i kroppen från att attackera våra celler. Det är ett slags naturligt skydd mot cancer och håller dig frisk.
Frukter med höga halter av antioxidanter

  • Katrinplommon (vanligt plommon har mycket lägre innehåll)
  • Granatäpple
  • Blåbär

Grönsaker med höga halter av antioxidanter

  • Grönkål
  • Spenat
  • Brysselkål
  • Broccoli

Choklad och olivolja innehåller också höga halter av antioxidanter.

Källa: bland annat "Supermat" av Helena Nyblom (Albert Bonnier)

Bra mat för huden

Frittata på västerbottenost med broccoli och blomkål

Mandelfyllda morötter

Smal blåbärstårta

 

Tumregler för huden

  • Skydd mot solens ljus – som ofta är boven bakom rynkor – är förutom solskyddsfaktorer morötter, spenat och tomater, de fungerar som ett inre solskydd.
  • Blivit solbränd? Smörj in dig med yoghurt – svalkar skönt.
  • Tänk på att äta fett till dina grönsaker, då kan kroppen få fram de nyttiga ämnen ur grönsakerna på bästa sätt.
  • Drick vatten! Håller uppe spänsten i huden.

De här fiskarna är feta och innehåller mycket Omega-3:

  • Öring
  • Lax
  • Makrill
  • Sill och strömming
  • Sardin