Här är årets restaurangvinnare

White guide vill 2009 prisa de här restaurangerna:

Årets Bästa Restaurang

Årets Bästa Restaurang utifrån Totalupplevelsen ger en helgjuten restaurangupplevelse i världsklass och en strålande matupplevelse i internationell mästarklass. Med denna utmärkelse premierar White Guide höjdpunkten i svensk restaurangkultur just nu.
Årets bästa restaurang utifrån Totalupplevelsen 2009:

  • Mathias Dahlgren – Matsalen, Stockholm

Motivering: ”För att ett högst personligt och moget kök nu funnit sin scen. Föreställningen har i alla stycken hittat sin form och sin rytm och framförs säkert och avspänt i såväl kök som matsal.”

Årets Bästa Restaurang

Årets Bästa Restaurang utifrån Matupplevelsen ger en fantastisk matupplevelse i internationell mästarklass och allt sammanvägt en strålande restaurangupplevelse. Med denna utmärkelse premierar White Guide frontlinjen i svensk gastronomi just nu.
Årets Bästa Restaurang utifrån Matupplevelsen 2009:

  • Frantzén/Lindeberg, Stockholm

Motivering: ”För en passionerad och inspirerad gastronomi i inter-nationell världsklass, med ”Uppdrag Smak”. Med traditionell och innovativ teknik lockas välkända och nya smaker fram i all sin tydliga egenart.”

Årets Vinupplevelse

Med utmärkelsen Årets Vinupplevelse premieras en restaurang som under året utmärkt sig genom ett ambitiöst arbete med vin. Vinlis-tans komposition, vinets hantering och presentation, mat- och vin-matchning samt förmågan att på ett intresseväckande sätt förmedla kunskap om vinets värld är alla viktiga delar i en stor vinupplevelse.
Årets Vinupplevelse 2009:

  • 28+, Göteborg

Motivering: ”För att med klar mat- och vinfilosofi ha skapat vinme-nyer med dubbla upplevelser som har lyft samspelet mellan mat och vin till majestätiska höjder.”

Årets Serviceupplevelse

Med utmärkelsen Årets Serviceupplevelse premieras en restaurang som under året bidragit till att föra restaurangkulturen framåt. Om-händertagandet av gästen, kunskap om mat och dryck, matsalsarbe-tets upplägg och servicearbetets genomförande liksom rätt tonträff i tilltal, från bordsbokning till avtackning, är alla viktiga moment i en stor serviceupplevelse.
Årets Serviceupplevelse 2009:

  • Operakällaren, Stockholm

Motivering: ”För att ha skapat ett matsalsarbete i ett avancerat klas-siskt upplägg utan gimmickar. Som i den bästa av pjäser är regin inte synlig, allt tycks bara hända av sig självt.”

Årets Miljö& Stämningsupplevelse

Med utmärkelsen Årets Miljö & Stämningsupplevelse premieras en restaurang som skapat en miljö som gestaltar restaurangens idé och som tillsammans med den karaktär som publik/gäster bidrar med ger en njutbar totalupplevelse. Allt från arkitektur och detaljer i mikromiljön till gästmix spelar in.
Årets Miljö & Stämningsupplevelse 2009:

  • Pontus!, Stockholm

Motivering: ”För att ha skapat en storslagen teater med olika scener för storstadens varierande pjäser. Scenografin inspirerar såväl publi-ken som kök och servicebrigad.”

Årets stjärnskott

Med utmärkelsen Årets stjärnskott premieras nykomlingar på stjärn-himlen, men allt annat än supernovor med kort brinntid. De stjärn-skott som premieras bjuder redan från start på säker och avancerad matlagning i kombination med hög nivå på helhetsupplevelsen.
Årets Stjärnskott 2009:

  • Swedish Taste, Göteborg

Motivering: ”Som ett bevis på att Göteborg i allra högsta grad är med i leken – också i ett internationellt perspektiv. Både vad gäller kon-cept, gastronomi och service känns det som om stora London kommit till lilla London.”

Årets Ekokrog

Med utmärkelsen Årets Ekokrog premieras en restaurang där eko-logiska råvaror utgör en av grundpelarna i ett ambitiöst gastrono-miskt arbete. Detta är något som bidrar till en hållbar utveckling på restaurangscenen – och i förlängningen för oss alla.
Årets Ekokrog 2009:

  • Pontus! Stockholm

Motivering: ”För att under decennier ha utvecklat ett helekologiskt koncept som i dag erbjuder en gastronomi på hög nivå.”

Årets Värt en Resa

Med utmärkelsen Årets Värt en Resa premieras en restaurang där ar-betet i gastronomins tjänst och nivån på helhetsupplevelsen lockar långväga gäster. Såväl den lilla krogen på landsbygden som de lyxigare säsongs- och storstadsrestaurangerna kan vara resan värd.
Årets Värt en Resa 2009:

  • Dala-Husby Restaurang, Dala-Husby

Motivering: ”För att bortom allfarvägarna bjuda på ett kök med syn-nerligen höga ambitioner på modern internationell matlagning med många lokala inslag – och inte utan humor.”