Här är 12 matvaror som bränner fett

Bränn fett med rätt mat.
Nya rön visar att bland annat kokos kan öka förbränningen.
– Kokosätare väger mindre än personer som äter samma mängd energi, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

En mängd livsmedel gör att kroppen bränner fett utan att du anstränger dig.
– Genom att byta ut mat kan du tappa vikt. Du behöver inte svälta dig, säger Fredrik Paulún.

Hallon ger extra effekt

Bär, i synnerhet hallon, kan ge förbränningen extra fart. Hemligheten är det särskilda ämnet hallonketon, som ger hallonsmaken.
– Ämnet ökar frisättningen av fett från fettcellerna, vilket ökar förbränningen, säger Fredrik Paulún.
Han anser att vi kan frossa i bär utan att känna oro över att gå upp i vikt.
– Bär är extremt kalorisnåla, det är i princip omöjligt att få ett kaloriöverskott av bär.
Vattenmelon är ett annat exempel. Den innehåller aminosyran citrullin, som ökar kroppens förmåga att bränna fett.
Kryddor är också en metod att få fart på fettförbränningen.
– Vitlök är en nyttig krydda. Den ökar leverns energiförbrukning, säger Fredrik Paulún.
För att få bästa effekt ska vitlöken ätas så färsk som möjligt. Uppvärmning förstör ämnena som sätter fart på förbränningen.
– Pressa en klyfta direkt över salladen eller i en gryta som kokat klart, råder Fredrik Paulún.

”Grönt te att föredra”

Måltiden avslutas bäst med kaffe eller grönt te.
– Två–tre koppar om dagen ger en mätbar effekt på fettförbränningen. Grönt te är kanske att föredra, då kan du dricka fler koppar utan att magen säger ifrån, säger Fredrik Paulún.
De nya rönen kring kokos har dock sina begränsningar.
– Självfallet ska man äta kokos med förnuft. Öka inte den energirika maten, utan byt ut andra fetter mot kokosfett, säger Fredrik
Paulún.

Menyn med rätta varorna

Hallon- och passionsfruktssmoothie

Fetakeso med rädisor

Ugnsbakad lax på grönsaksbädd, ingefärsmarinad

Vattenmelon med fetaost och mynta

Här är matvarorna

  1. Hallon
  2. Rädisor
  3. Chili
  4. Kanel
  5. Ingefära
  6. Vitlök
  7. Lax
  8. Kokos
  9. Vattenmelon
  10. Te (helst grön)
  11. Kaffe
  12. Senap

 

Läs mer om Paulúns tips här i hans blogg