Håll förkylningen borta med rätta maten

Bästa vapnet mot din förkylning kan ligga så nära dig som i köket.

Börja i frysen

  • Har du tur ligger det bär från sommaren och hösten. Blåbär är en liten antooxidantbomb i sig. Jordgubbar, björnbär och hallon har alla högt innehåll av antioxidanter. Ät som de är eller till youghurt. Välj då en yoghurt som har en bra bakteriekultur. Den hjälper att hålla ditt immunförsvar piggt och starkt.

I skafferiet …

  • …ligger kanske katrinplommon, som har mycket höga halter antioxidanter. Faktiskt högre än vanliga plommon.
  • Fullkornsbröd innehåller mycket vitaminer och mineraler som kroppen alltid behöver men som kan ge extra hjälp för immunförsvaret i förkylningstider.
  • Hittar du anis? Krydda maten med det för anis motverkar täppthet. Gör en fisksoppa med anis i till exempel.
  • Vitlök är också en krydda värd att användas. Gammalt knep mot förkylning som håller än, ät det minst två gånger om dagen när du är förkyld. Fungerar bäst rå, men går även bra tillagad, till exempel i en pastasås.
  • Ingefära kan du göra egen brygd på .Värm vatten och riv i en matsked färsk ingefära och låt dra ett par minuter. Ingefära innehåller ämnen som aktivt motverkar virus.
  • Svart te. Gör en kopp gott svart te, som har substanser som hjälper dina celler i näsan i kampen mot bakterier.

Titta sedan i kylen

  • Om du har tur står där en härlig förpackning apelsinjuice, eller en grapefrukt. Sluka dem båda och du får en riktig c-vitamin-kick. C-vitamin kan hjälpa dig kropp i kampen mot förkylningsvirus och förkorta tiden du är sjuk på.