Gröna trender på glassmässan i Rimini

Fem snabba frågor till Ulf Henningson på Sia Glass som varit på glassmässan.

Hur viktig är den årliga glassmässan i Rimini för branschen?
– I år var vi över 90 000 besökare på plats, så mässan är en självklar mötesplats för alla som jobbar seriöst med glass.
Hur känns det att vandra runt i en värld av glassar i flera dagar?
– Det är en spektakulär upplevelse med alla fantastiska och fantasifulla upplägg och roliga tillbehör. Här fanns till exempel blå kokosglass serverad i en jeansklädd urgröpt kokosnöt …
Såg du några tydliga trender?
– Traditionella rena sorter står sig starkt, färre glassar fullproppade med godisbitar. Men tydligaste trenden var nog glass smaksatt med grönsaker.
Fanns det något på mässan som du tror kan passa svenska glassälskare?
– Ja, grönsaksglass tror jag på. Selleriglassen med drag av anis och fänkål var jättegod.
Hur kommer glassommaren 2009 att se ut i Sverige?
– Vi får en explosion av krav-märkt glass.
 

Ulf Henningsson på Siaglass.

 

Utvecklar glassar

Namn: Ulf Henningson.
Ålder: 48.
Bor: Slöinge.
Gör: Utvecklingschef på SIA glass.
Aktuell: Nyss hemkommen från glassmässan i Rimini, Italien.