GI-smart vid grillen

Grilltider! Och man kan lägga i stort sett vad som helst på grillen – men allt är inte hälsosamt.
– Vissa kombinationer av mat på grillen leder till att vi åldras, säger Fredrik Paulún.

Det man främst ska tänka på när man inhandlar grillmat är fräscha och bra råvaror.
  – Köper du en bit fisk eller rent kött har du en kanongrund, säger GI-experten Fredrik Paulún, som menar att det är rena råvaror som är avgörande för hur hälsosam maten är för dig.
 – Att grilla maten är ett väldigt bra sätt att värma den på, eftersom maten då behåller näringsämnena, säger Fredrik. Och man kan i stort sett grilla vad som helst bara man äter en grönsallad till. Det ska bara lika mycket grönsaker på grillen som kött, tycker Fredrik.
 – Färsk potatis är också bra, eftersom den har lågt GI och gör man en kall potatissallad är det ännu bättre eftersom kalla potatisar har lägre GI än varma, berättar Fredrik som påpekar att om man grillar korv och äter med bröd ska man inte glömma bort att titta på fett- och kötthalten, max 15-20 procent fett, i korven. Är kötthalten låg är det ofta mycket potatismjöl i korven i stället, och då äter man sig mätt på det med högt GI.

Marinera själv

Grillar du kött eller fisk och vill marinera ska du se upp med de färdiga marinaderna. De innehåller ofta mycket socker som höjer blodsockret, men kan också orsaka ännu värre skada.
 – Kombinationen socker, värme och protein bildar ämnen som är skadliga för oss, säger Paulún. Det är en process som kallas karamellisering som sker, och det är samma process som sker i kroppens celler och som man tror ligger bakom cancer och människans åldrande, bland annat. Paulún menar att det är mycket bättre att göra egen marinad.
 – Behöver inte vara krångligt, bara olivolja och färska kryddor.

Bästa GI-grillmaten