GI på grillen

Äntligen är det grillsäsong. Vad kan vara godare, enklare och mysigare än att grilla ute en varm sommarkväll? Det mesta som du kan slänga på grillen är dessutom GI-vänligt!

Ewa Söderströms bästa grilltips för bra fettförbränning och lågt GI.

Bästa GI-grilltipsen

  • GI-sänkande marinad. Ta alltid för vana att ha i lite citron eller vinäger i marinaden. Det sura/syrliga gör att det tar längre tid för maten att brytas ned och därmed fördröjs blodsockerhöjningen.
  • GI-sänkande tillbehör. Bönsallad är ett bra tillbehör eftersom bönorna innehåller vattenlösliga fibrer. Dessa bildar gelé som lägger sig utmed tunntarmsväggen och gör att det tar längre tid för glukosen att komma ut i blodet.
  • Fettförbrännande protein. Protein mättar och förbränner bäst. Ät hellre två biffar än en för att få optimal effekt.
  • Fettförbrännande kryddor. Krydda gärna marinaden med starka kryddor som till exempel chili, curry, dijonsenap, vitlök för att öka termogenesen och förbränningen i kroppen.
  • GI-vänliga kolhydrater. Grilla grönsaker och ät som tillbehör till biffen. Droppa några droppar oliv- eller rapsolja på grönsakerna så får du i dig bra GI-sänkande fett. Dessutom kan kroppen bara ta upp de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K tillsammans med fett.
  • GI-sänkande röror till grillmaten. Ett bra exempel är hummus som innehåller vattenlösliga fibrer. Guacamole är gjord på avokado, som innehåller bra fett som hjälper dig bli mätt och förbränna, och fettförbrännande kryddor.
  • GI-vänliga fisken. Grilla lax eller makrill. De innehåller bra protein och omega3-fett som mättar och förbränner.
  • GI-vänliga kolhydratstillbehör. Ett bra exempel är kall potatissallad. Kokt, kall potatis har lågt GI eftersom stärkelsestrukturen ändras när den kokta potatisen blir nerkyld.

Snabbgrillat & lätt

  • Lammkotlett, fläskkarré eller fläskkotlett är bra nybörjarbitar att ta sig an på grillen. Lätta att grilla, tacksamma att krydda och smaksätta, lätta att portionsberäkna.
  • Laxkotlett är lika enkel att tillaga och lätt att variera med olika tillbehör. Innehåller bra och nyttiga omega-3 fetter.
  • Kasslerkotlett är snabbast på grillen, eftersom den redan är rökt och färdig. Utmärkt på utflykt med engångsgrillen.
  • Färsburgare och färsrullar är alla barns favoriter, stora som små. Rör färsen smidig med lite salt, så håller den ihop bättre.
  • Paprika, squash och andra mjukare grönsaker kan grillas som de är, utan förbehandling. Lök, rotfrukter och hårdare grönsaker blir bäst om man förväller dem först i saltat vatten innan de träs på spett.

Längre grilltid

  • Kycklingfilé är lite svårare. Här måste man se upp med tid och temperatur. Den ska helst inte bli varmare än 70–75 grader inuti på tjockaste stället, annars blir den torr. Ett sätt att behålla kycklingfiléns saftighet är att linda in den i bacon.
  • Fläskfilé har inte något insprängt fett, men blir väldigt god att grilla. Marinera och grilla hel är bästa sättet för att behålla köttets saftighet. Linda in den tunnare delen i folie för att få jämn tillagning.
  • Revbensspjäll är gott att grilla. Tjocka spjäll ska grillas på långt avstånd från glödbädden och under längre tid än tunna. Revbensspjäll passar utmärkt att grilla under lock.