GI-maten för hela veckan

Dag för dag – så ska du äta GI för en hel vecka.

Måndag 

Frukost: Omelett på 3 ägg, 1 msk linfrö, en burk makrill i tomatsås.
Lunch: Halv grillad kyckling med avokado och bönsallad.
Middag: Köttfärsbiff med kokt broccoli och crème fraiche med dijonsenap.
Mellanmål: Naturell yoghurt med kanel och rostade mandlar. 

Tisdag

Frukost: Naturell yoghurt, rivet äpple, kanel och valnötter. Skivad kokt skinka.
Lunch: 1 dl bulgur med kikärtor, bladspenat, tomat, rödlök med haloumi.
Middag: Musslor i tomatsås, lättkokt vitkål i vinäger och parmesan.
Mellanmål: Ewas fruktsallad med keso, kanel och solroskärnor.

Onsdag 

Frukost: Omelett på 2 ägg, linfrö, några skivor rökt kalkonbröst, tomat och gurka.
Lunch: Kassler med keso, gurka och paprika. Smaksätt med dijonsenap.
Middag: Paprika och böngryta
Mellanmål: Grönsaksstavar med kokt skinka.

Torsdag

Frukost: Keso med kanel, blandad frukt.
Lunch: Chorizo med surkål.
Middag: Marinerad laxfilé med sallad och hummus.
Mellanmål: Mozzarella, skivad tomat, färsk basilika, vinäger och olivolja. 

Fredag

Frukost: Havregrynsgröt med linfrö, kanel och hackade nötter. Ett kokt ägg.
Lunch: Enkel kycklingsallad med olja och vinäger dressing.
Middag: Biff Rydberg a la GI. Byt potatisen mot zucchini som legat i vinäger.
Mellanmål: Marinerade oliver och fetaost (finns på burk).

Lördag

Frukost: Surdegsrågbröd med skinka/paprika, yoghurt med linfrö&nötter.
Lunch: Tonfisksallad med dressing av vinäger och olivolja.
Middag: 1 dl quinoa, tärnad avokado, bönor, rucola, tärnad mango och räkor.
Mellanmål: Grönsaksstavar med hummus.

Söndag

Frukost: Havregrynsgröt med linfrö, kanel och hackade nötter. Kokt ägg.
Lunch: GI-Hamburgare, byt ut hamburgerbrödet mot surdegsrågbröd.
Middag: Ugnsbakad kycklingfilé med pesto, tomat och pinjenötter. Ugnsrostade grönsaker med vinäger&olja.
Mellanmål: Fruktsallad & kanel.

Så funkar GI

  • GI, glykemiskt index, är ett redskap för att ta reda på hur snabbt kolhydraterna omvandlas till blodsocker: Ju högre GI, desto snabbare går den här processen – och desto sämre är det för både hälsan och vikten.   

Källa: GI-viktkoll