Gå ner i vikt med Paulún

Med nya isodieten är du mätt och belåten samtidigt som du går ner ett kilo i veckan.

Blir du hungrig av vanliga låg-kalori-dieter, trött och slö av extrem lågkolhydratkost och uttråkad av att snabbanta med soppor och shakes? Då kan nya isodieten vara något för dig. Bakom metoden ligger näringsfysiologerna Fredrik Paulún, Martin Brunnberg och Kristina Andersson. Tillsammans har de 30 års erfarenhet av att hjälpa människor gå ned i vikt.
– Vi har helt enkelt tagit det bästa från alla metoder, säger Fredrik Paulún.

”Man får äta av allt”
Iso betyder isokalorisk vilket betyder att energimängden fördelas jämt mellan kolhydrater, fett och protein.
– Man får äta av allt – om än i begränsade mängder. Det gör att man går ned i vikt, samtidigt som man får i sig alla näringsämnen man behöver. Dessutom förlorar man fett – och inte muskler. Ett vanligt problem med lågkolhydrat- och extrem GI-kost är att man får energibrist och inte orkar motionera.
– Med isodieten behöver man inte vara hungrig och har energi att orka träna, vilket förstås hjälper till med viktminskningen.

Bygger på enkla råvaror
Dieten bygger på enkla, rena råvaror och rätter som går snabbt att laga.
– Det är det sättet jag äter på själv. Man kan äta den här maten hela livet. Men då man inte ska gå ned i vikt finns förstås plats för större portioner, lördagsgodis eller alkohol ibland. 

Isodieten – så gör du

Isodieten innebär att man ska få lika mycket energi från vardera näringsämne, 33 procent från kolhydrater från till exempel potatis, bröd och pasta, 33 procent från fett, som olja och margarin, och 33 procent från protein från exempelvis fisk, kött och skaldjur. För de allra flesta innebär det alltså att man ökar intaget av protein, minskar mängden kolhydrater och håller mängden fett på ungefär samma nivå. Isodieten innebär ett intag av 1600 kilokalorier om dagen. De flesta av oss äter 2800 kilokalorier eller mer om dagen. De flesta går ned ett kilo i veckan med metoden.

Så gör du för att tappa fler kilon

1. Ät regelbundet
Minst tre, men gärna fyra eller fem, gånger om dagen. I synnerhet om du tränar.

2. Ät mat med lågt GI
Långsamma kolhydrater ger bättre mättnad, mindre sötsug och effektivare fettförbränning.

3. Ät fett och protein
Mättar bra och håller blodsockret i schack.

4. Ät tillräckligt
Då kan du också hålla dig från småätandet. 

5. Slopa alkohol
Det är flytande kalorier, som ökar din aptit. Undvik helt under viktminskningsperioden.

6. Ät glutenfritt
Många svenskar har problem med magen och mår bättre av att låta bli gluten.

7. Minska på saltet
Krydda med starka kryddor som chili, det ökar fettförbränningen.

9. Väg maten
Vill du vara säker på resultatet – väg maten.