”Frukosten är ett oerhört viktigt mål”

Fredrik Paulun – GI-expert tipsar om 5 goda frukostar.

Studier visar att de som äter frukost presterar bättre mentalt på förmiddagen än de som hoppar över.

  •  De som väljer livsmedel med lågt GI får den allra bästa mentala prestationsförmågan.
  • De som äter frukost väger i genomsnitt mindre än de som inte äter frukost. Anledningen är bland annat att blodsockerbalansen blir bättre hos frukostätarna och att suget efter fett och socker minskar.

Eftersom vi ofta äter samma slags frukost varje dag blir det ofantliga mängder av ett visst livsmedel du får i dig under ett år.
Därför spelar det stor roll för både hälsan och vikten om det till exempel är osötad müsli eller sockerflingor.

Frukost 1: Tre skivor bröd med hela korn med totalt en burk makrill i tomatsås på. En stor kopp te.
Fredrik: Hela korn ger brödet lågt GI och makrillen är ett enkelt och billigt sätt att få både protein och supernyttiga omega-3-fettsyror.

Frukost 2: 3 dl mild osötad lättyoghurt med 1,5 dl osötad müsli.
Fredrik: En snabbare nyttofrukost går inte att få tag i. Var noga med att müslin är osötad eftersom vissa sorter kan innehålla över 10 procent socker.

Frukost 3: Fruktsallad med tärnad melon, röda tärnade äpplen och kärnor från granatäpple på. 300 gram frukt-sallad per person. Serveras med tre matskedar pumpakärnor strödda över och ett glas (2 dl) mjölk eller sojamjölk.
Fredrik: Detta är den lättaste av mina fem frukostar och passar bra om det inte är så långt till lunch. Den är mycket kalorisnål och ger mängder av fibrer och antioxidanter.

Frukost 4: Havregrynsgröt (1 dl gryn och 2 dl vatten + en nypa salt) med 1 dl minimjölk, 2 dl blodgrapejuice och tio valnötter. Serveras med en kopp kaffe.
Fredrik: Havregrynsgröt är rikt på fibrer och antioxdanter och ger mättnad och få kalorier. Grapejuice har visat sig bidra till viktminskning och nötterna ger omega-3.

Frukost 5:
Frukttallrik med en skivad banan, en filéad apelsin, en skalad kiwi skuren i tärningar och lite hallon. Serveras med två kokta ägg och en kopp kaffe.
Fredrik: Lättsmält antioxidantbomb som får fart på magen. Äggen med sitt protein och fett mättar väldigt bra och frukosten ger massor av vitaminer och mineraler.

Fredrik Paulún är GI-expert.