Fet mat är inte farligt för hjärtat

Ost, vispgrädde, lax, stekta ägg, olivolja och nötter. Fet mat är inte farligt för hjärtat, avslöjar en ny stor svensk studie. – Vi har varit onödigt rädda för fett. Rätt sorts fett kan till och med skydda hjärtat, säger hjärtläkaren Margrét Leósdóttir.

Att äta mycket fett är inte farligt för hjärtat. Det avslöjar en ny svensk studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Cardiovascular Prevention and Rehabilitation.
I studien, som är en av de största i sitt slag, har över 28 000 medelålders män och kvinnor följts i åtta år. De har fått redogöra för sina kost och levnadsvanor och forskarna har följt deras hälsotillstånd.
Fett har länge ansetts vara en hjärtbov. De senaste åren har också svenskarna dragit ned kraftigt på sin fettkonsumtion. Men den stora svenska studien friar fettet som en hälsofara för hjärtat.

Andra faktorer

Forskarna mätte andelen fett studiedeltagarna åt. Resultatet: Det fanns ingen skillnad i hjärtsjuklighet mellan dem som åt mycket fett och de som åt lite.
– Fett har ingen ogynnsam effekt på hjärtat. Det har däremot andra livsstilsfaktorer som övervikt och rökning, säger Margrét Leósdóttir, vid universitetssjukhuset MAS i Malmö.
Tidigare studier har visat att frukt och grönsaker har en skyddande effekt på hjärtat.
– Medelhavskosten, med mycket frukt, grönsaker och fisk har visat sig skydda hjärtat, säger Margrét Leósdóttir.

Hjärtläkarens bästa tips

1. Var inte rädd för fett – men välj gärna fett med omsorg. En tumregel är att flytande fett, som rapsolja, är bättre än fast fett som smör och ister.
2. Se upp för transfetter som visat sig vara farliga för hjärthälsan. Transfetter finns exempelvis i viss friterad mat, många bakverk, mycket av färdigmaten och i snacks.
3. Ät fisk minst två-tre gånger i veckan.
4. Kom ihåg att fett är kaloririkt. Den som vill gå ned i vikt gör förstås klokt i att minska på fettet – men också att minska på socker och övriga kolhydrater samt röra på sig.
5. Frukt och grönsaker skyddar hjärtat. Ät ett halvt kilo om dagen. Ät frukt som mellanmål eller avsluta måltiden med frukt som efterrätt.
6. Medelhavsdieten, med mycket frukt, grönsaker och fisk, har visat sig vara den bästa för hjärtat.