Fem myter om sund mat

Den danska livsstilssajten fri.dk har listat fem myter om sund kost och frågat dietisten Annette Saaek om vad som gäller och inte.

"Choklad är lika nyttigt som en grönsak"

  • Citatet kommer från livsmedelsexperten Arne Astrup och han är inte den enda som ropat kakaons lov i hälsans tecken. Undersökningar visar att kakaobönor innehåller höga halter antioxidanter, som bland annat skyddar våra celler från fria radikaler.
  • Dietistens råd: Mörk choklad i måttliga mängder kan ingå i en sund kost. Men det hänger på kakaohalten som gärna ska vara över 70 procent.

En glas om dagen

  • I skalet på den röda druvan finns polyfenoler, som kan minska risken för blodproppar och åderförkalkning. Det finns också höga halter antioxidanter i skalet. Det är det positiva med rött vin.
  • Men själva alkoholen har en skadlig effekt på dina organ. Det verkar som ett gift och kan leda till leverskador, högt blodtryck, magsår och cancer i munnen vid ett stort intag.
  • Alkoholråd: Inte mer än ett glas per dag, enligt det svenska livsmedelsverket.

 

Kaffe skyddar mot cancer

  • Även kaffebönan har höga halter antioxidanter, som menas kan skydda mot många typer av invärtescancer. Men det finns samtidigt många nackdelar från koffeinet. Kokkaffe till exempel ökar risken för hjärt och kärlsjukdomar. Ofiltrerat kaffe kan få kolesterolhalten att öka. Man kan också utveckla ett beroende av koffeinet, det är inte farligt men om du försöker sluta kan du få lättare abstinesbesvär såsom huvudvärk.
  • Dietistens råd: Filterkaffe är att föredra och då max 5 koppar om dagen. Gravida bör hålla sig till max 3 koppar om dagen för att minska risken för missfall.

Läsk utan socker är helt okej

  • Sockerfri läsk har den klara fördelen att den är just fri från socker. Du undviker 60 gram socker om du väljer en sockerfri jämfört med en läsk med socker. Det är den sockermängd en vuxen maximalt bör intaga under en dag.
  • Men sötningsmedlen är inte helt felfria, aspartam har till exempel blivit beskyllt för att ge biverkningar såsom huvudvärk, trötthet och sömnlöshet, dock har resultaten  inte kunnat stärkas och medlet är tillåtet.
  • Dietistens råd: Syran i den sockerfria läsken kan skada tänderna, så ur tandhygienisk synpunkt är det inte bättre. Är man en fyskiskt aktiv människa kan man dricka måttliga mängder sockersötad läsk.

Mjölk ger starka ben

  • Organisationen Mjölkfrämjandet har gått ut starkt med den slogan att "mjölk ger starka ben". Och mjölk innehåller också både kalk och kalcium som kan stärka vårt skelett. Det innehåller också vikiga vitaminer. Men mjölkprodukter är ofta feta och innehåller socker (laktos) som ökar risken för övervikt och svamp i tarmarna. För mycket mjölk ger för många kalorier och gör kosten mindre variatonsrik.
  • Dietistens råd: 5 dl om dagen av mejerivaror räcker. Välj helst mjölk som max har en fetthalt på 0,5 g per100 gram mjölk.

Källa: fri.dk